'BRUSSELS FESTIVAL FOR FANTASTIC FILM' - Van 11 tot 26/3, Auditorium 44, Cinema Nova en Le Botanique, Brussel. Info en tickets: www.bifff.org
...

'BRUSSELS FESTIVAL FOR FANTASTIC FILM' - Van 11 tot 26/3, Auditorium 44, Cinema Nova en Le Botanique, Brussel. Info en tickets: www.bifff.org 'EXORCIST' - the original prequel (in bijzijn van Paul Schrader). Vrijdag 18/3 om 20.30, Auditorium 44. Info en tickets: www.bifff.org Het origineel van William Friedkin staat nog steeds te boek als een van de beste en meest succesvolle horrorfilms aller tijden, maar toch lijkt er een vloek te rusten op The Exorcist. De demonische feiten op een rijtje. 1973 'Niet doen, Billy', waarschuwde Friedkins impresario nog. Waarom je immers aan een horrorfilm wagen als je als 33-jarig goudhaantje Hollywood aan je voeten hebt na het succes van The French Connection? Maar Friedkin hield voet bij stuk en maakte een tijdloze griezelklassieker, al ontsnapte hij ook niet helemaal aan de vloek. Na The Exorcist reeg Friedkin immers de ene misser aan de andere. 1977 Na het succes van Point Blank en Deliverance meende regisseur John Boorman zich werkelijk alles te kunnen permitteren. Zelfs de onzalige sequel Exorcist II: The Heretic, waarin Linda Blair eens te meer door Beëlzebub zelve wordt belaagd. Niet dus. Ondanks het riante budget en de spectaculaire effecten en decors, raakte Boorman niet verder dan een chaotische flop van een film. 1990 In een vlaag van bijbelse hoogmoed besloot William Peter Blatty - de auteur van de oorspronkelijke roman - zelf in de regiestoel plaats te nemen voor The Exorcist III. Het resultaat? Een lachkramp van een horrorfilm waar geen duivelbezweerder tegen opgewassen bleek. 2000 'Dat doe ik wel even', riep John Frankenheimer zelfverzekerd toen in 2000 het voorstel binnenwaaide om een prequel op The Exorcist in te blikken. Twee jaar later en vlak voordat met de opnames kon worden begonnen, overleed de veteraan aan een hartaanval. 'Even Paul Schrader bellen', moeten de producenten vervolgens hebben gedacht. 2003 'Even Renny Harlin bellen', dacht men bij Morgan Creek toen men anderhalf jaar later voor het eerst Schraders ruwe versie zag. Komt ervan als je een budget van 45 miljoen dollar geeft aan een man uit wiens brein eerder Travis Bickle en Jake LaMotta kwamen geslopen. 2004 'Toch maar even Apeldoorn bellen', moet producent Jim Robinson finaliter hebben gedacht toen er uiteindelijk ook niemand geïnteresseerd bleek in de door Harlin volledig herwerkte versie van Exorcist: The Beginning. Tuurlijk waren er meer special effects en meer boe-momenten dan in Schraders prequel. Maar helaas ook meer clichés en idiote subplots dan het vroomste zieltje kon verdragen. (D.M.)