Pola Kazoni zit in het vierde boek over haar avonturen nog steeds in een gemeenschap waar de klok bewust is teruggedraaid naar 1913. Historische bouwkunst en techniek blijken er samen te bestaan met m...

Pola Kazoni zit in het vierde boek over haar avonturen nog steeds in een gemeenschap waar de klok bewust is teruggedraaid naar 1913. Historische bouwkunst en techniek blijken er samen te bestaan met magische mummies uit Atlantis, katvrouwen en een paralleltram die als verdubbelaar van mens en ding kan dienen. Pola, die in de kleding van 1913 sterk doet denken aan Tardi's Isabelle Avondrood, worstelt met een writer's block en komt vooral aan de kost als propagandaschrijfster voor de Algemeen Burgerlijke Communistische Polder. Met vereende krachten worden de laatste Nederlandse bergen onder dictator Bodo Hangman afgegraven om dijken te bouwen. Ruijters bouwt met verbazende consequentie voort aan een universum waarvan alleen hij de wetten kent. Zijn pure scheppingspret blijkt bijvoorbeeld wanneer hij zijn eerste strippersonage Dr Molotow een bijrol geeft in deze trefzeker zwart-wit vormgegeven pseudohistorische speeltuin.