KAROLIEN DEBECKER: Het thema is deze keer m/v/x, gender dus. Daar word ik al helemaal warm van, omdat ik er vanuit mijn eigen ervaring over wil vertellen, want gender is meer dan homo- of transseksualiteit. Waarom maakt de maatschappij die strakke opdeling tussen meisjes en jongens? Daar had ik het als kind zelf lastig mee. Meisjes moeten rokjes dragen en altijd lief en zacht zijn. Terwijl het toch natuurlijk is dat ze ook graag in bomen klimmen.
...

KAROLIEN DEBECKER: Het thema is deze keer m/v/x, gender dus. Daar word ik al helemaal warm van, omdat ik er vanuit mijn eigen ervaring over wil vertellen, want gender is meer dan homo- of transseksualiteit. Waarom maakt de maatschappij die strakke opdeling tussen meisjes en jongens? Daar had ik het als kind zelf lastig mee. Meisjes moeten rokjes dragen en altijd lief en zacht zijn. Terwijl het toch natuurlijk is dat ze ook graag in bomen klimmen. DEBECKER: Goh, mijn leesgedrag is nogal apart: ik ben altijd in verschillende boeken tegelijk bezig, meestal non-fictie. Ik ben ongelofelijk nieuwsgierig, maar het frustreert me dat ik me nergens in kan verdiepen. Wat heb ik hier? Iran achter de schermen van Carolien Roelants, omdat ik ooit nog eens naar Iran wil gaan. Al zal dat er, met de kleine die mijn vriendin en ik verwachten, niet snel van komen. (lachje) Dan nog een boek van Elaine Aron over hoogsensitieve personen waarin ik veel te veel van mezelf herken. Blijf bij mij van Rika Ponnet, die ik regelmatig opbel voor mijn programma Generation M. Mensen denken dat de liefde hen overkomt, als een godsgeschenk. Fout: Ponnet toont loepzuiver aan dat het een wetenschap is. Weg romantiek! (lacht) Verder: Alain de Botton met Proeven van liefde en het boek van Sihame El Kaouakibi, #Believe: waarom iedereen zegt maar niemand echt gelooft dat jongeren de toekomst zijn. Ten slotte nog een toiletboek voor als ik niet in slaap raak en iets lichts wil lezen: En dan nog iets van Paulien Cornelisse, de taalhumoriste van Nederland. Een heel geestig boek over hoe we taal verkrachten en misvormen, of in foute contexten gebruiken. DEBECKER: Met muziek ben ik minder bezig dan je op basis van mijn job zou denken. We hebben bij MNM open workspaces, tv en radio staan elke dag op, én dan heb ik nog mijn programma van drie uur... Ik moet eerlijk zeggen dat ik thuis of in mijn auto meestal pure stilte wil. Maar ik beluister wel dingen op Spotify. Even kijken...: Seelenluft, Aeroplane, Modeselektor, Balthazar, SX... Die nieuwe plaat van SX vind ik supergoed. Ik denk dat het die jarentachtigsound is. Ik word daar heel nostalgisch van: het doet me denken aan vakanties in Frankrijk in die tijd, melancholisch en donker met een fout randje errond. O ja: ik pleit voor Beyoncé op elke zender. Oók Radio Maria! DEBECKER: Ja: ofwel voor hele trage documentaires, ofwel - als ik helemaal doodop ben - voor die vreselijke, onder reclame bedolven Amerikaanse programma's zoals Say Yes to the Dress of My Strange Addiction, waarin je bijvoorbeeld kennismaakt met een vrouw die kiezelsteentjes eet. (lacht) En ik neem elke week Temptation Island op. Dat is genieten. DEBECKER: (lacht) Tuurlijk, een guilty pleasure om samen met mijn vriendin op mijn vrije avond naar te kijken. En te filosoferen over het menselijke dier. Temptation Island is gewoon antropologisch onderzoek. (lacht)KURT BLONDEEL