ZEVEN WEKEN MAAKT CREATIEF VLAANDEREN DE BALANS OP VAN HUN EN ANDERMANS EERSTE HELFT VAN 2016. ER WAREN VIJF AFLEVERINGEN VOOR NODIG, MAAR ROCKFOTOGRAAF ALEX VANHEE IS DE EERSTE DIE HET WOORD ‘ORGASME’ LAAT VALLEN.

Take it away, Alex Vanhee.

ALEX VANHEE: Ik heb vooral van exposities genoten. Awoiska van der Molen in Gent bijvoorbeeld, een fotografe uit Groningen die ik al een tijdje volg. Zij maakt natuuropnames op film, meestal ’s nachts. Door haar onderwerp en de lange sluitertijden krijg je werk dat heel traag aandoet, en daarmee haaks op deze tijd staat. Verder: Amedeo Modigliani in Lille. Een schilder uit begin twintigste eeuw die in zijn korte leven voor een heel straf verhaal heeft gezorgd. Niet alleen door zijn werk: hij heeft tyfus gekregen, was verslaafd aan alcohol… Hij heeft heel veel portretten geschilderd, met typische kenmerken: harde contourlijnen, uitgerekte vormen, doodse ogen. Maar door zijn kleurgebruik kregen die introverte personages toch een zekere warmte. Een prachtige overzichtstentoonstelling.

Ik meen te weten dat jij je graag een streepje radio laat welgevallen.

VANHEE: La vie est Riguelle op Klara was altijd goed: Patrick Riguelle en Jan Hautekiet die wekelijks door het Franse chanson waadden. Ik hou van die muziek, omdat ik er – in de grensstreek waar ik woonde – mee opgegroeid ben. Maar Riguelle geeft er met zijn grappige verhalen een eigen draai aan. Zulke programma’s vind je ook op BBC6, waar ze al eens zendtijd geven aan muzikanten zoals Iggy Pop of Guy Garvey van Elbow, los van een stramien. Daardoor gaat het heel breed.

Aangezien je wekelijks concerten fotografeert, moet je wel een onverwachte muzikale ontdekking hebben gedaan.

VANHEE: Ja. Anderson.Paak, in de Botanique. Ik was erheen getrokken met het idee dat hij ‘weer een hiphopper’ was. Maar ik vond het een van de beste optredens van het jaar tot nu toe. Hij maakt in feite geen zuivere hiphop, er zit ook veel funk en soul in. Bovendien is hij een goede muzikant: het ene moment staat hij te rappen, het andere neemt hij plaats achter zijn drums en speelt hij een stukje Prince of zo. Dat brengt een geweldig livegevoel teweeg. De verrassing van het jaar voor mij.

Naast dat dagelijkse werk heb je ook zelf tentoonstellingen voorbereid.

VANHEE: Ja, in het gebouw van PIAS in Brussel loopt er nog eentje tot 20 augustus, met vooral portretten van artiesten op dat label. Samen met de Paulusfeesten start er in Oostende op 4 augustus nog een andere expo van mij, met algemene concert- en portretfotografie. Daarnaast ben ik al twee jaar bezig met een drieluik rond dans dat volgend jaar op drie locaties in Vlaanderen te zien zou moeten zijn. Telkens met een andere invalshoek. In Oostende zal de nadruk bijvoorbeeld liggen op popcorn, aangezien die muziekstijl daar, in de Langestraat, is ontstaan.

Van fotografie naar film is geen grote stap.

VANHEE: Ik heb hem nog niet gezien, dus kijk ik enorm uit naar Julieta, de nieuwe van Pedro Almodóvar. Ik ben een enorme fan: als fotograaf kijk je anders naar een film, en Almodóvar toont in feite allemaal foto’s na elkaar. Fantastische kleuren en composities altijd, los van het verhaal. Een fotografisch orgasme, kortom. (lacht)

Eindelijk!

KURT BLONDEEL

‘Pedro Almodóvar toont in feite allemaal foto’s na elkaar. Ik ben een enorme fan.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content