De vermaarde Tsjechische illustrator Zdenek Burian, bekend om zijn dinosaurussen, werd ooit het slachtoffer van een zwendel. Dat inspireerde de Nederlandse tekenaar Milan Hulsing tot een verhaal dat zich afspeelt op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, in de aanloop van de Cuba-crisis van 1962. In De smokkelaar wordt de brave huistekenaar Kalman van het natuurhistorisch museum in Boedapest plots opgepakt. Zijn striptekeningen worden namelijk door weekblad Life bewierookt als een kunstzinnige uiting van de ondergrondse pers in het communistische Oost-Europa. Alleen heeft Kalman zich nooit met politiek ingelaten. Hij heeft alleen sciencefictionstrips gemaakt in opdracht van een landgenoot die Hongarije ontvlucht was. Een groot deel van het verhaal speelt zich af op een boot in de Caribische zee met een samengeraapt internationaal gezelschap, wat De smokkelaar dicht bij de verhalen van Corto Maltese brengt. Tekeningen en inkleuring zijn in hun schijnbare nonchalance nog virtuozer dan in Hulsings vorige boeken De aanslag en Stad van klei. Sommige personages en verhaalelementen krijgen wel wat weinig ruimte en de tekstredactie verraadt te grote haast.

De smokkelaar ***

Milan Hulsing, Scratch Books, 190 blz., ? 29,90.