M.I.A. (36)

De honger in Ethiopië en de Chinese invasie in Tibet, de doodstraf en discriminatie van zwarten in de VS, de Israëlische bezetting, het Iraanse volksverzet, Guantanamo Bay - met het aantal politieke stokpaardjes van Patti Smith vul je een weerbarstige manege. Radicaal, geëngageerd en expliciet uitgesproken, je moet tegenwoordig al M.I.A. heten om die barricades bespringende schoenen te vullen. Het is een kleine stap van Power To The People naar Pull Up The People, al zou Smith haar overtuigi...

De honger in Ethiopië en de Chinese invasie in Tibet, de doodstraf en discriminatie van zwarten in de VS, de Israëlische bezetting, het Iraanse volksverzet, Guantanamo Bay - met het aantal politieke stokpaardjes van Patti Smith vul je een weerbarstige manege. Radicaal, geëngageerd en expliciet uitgesproken, je moet tegenwoordig al M.I.A. heten om die barricades bespringende schoenen te vullen. Het is een kleine stap van Power To The People naar Pull Up The People, al zou Smith haar overtuigingen nooit degraderen door de huppeldepup te dansen naast Madonna op de Super Bowl, natuurlijk. Het door vriendje Robert Mapplethorpe gekiekte portret op de hoes van debuutplaat Horses spreekt boekdelen: als punkpionier stond androgynie van bij het begin hoog in het vaandel bij Patti Smith. Een kleine stap naar de grote gender bender van deze tijd, Antony Hegarty. De opper-Johnson is net als Smith ook geen onbekende in het internationale poëzie- en galerijcircuit. Kunstzinnige droedels van Antony en Patti waren te bezichtigen in de bekende It's Not Only Rock and Roll Baby!-expo. In 1977 danste de zangeres van Dancing Barefoot zichzelf van het podium en brak vijf meter lager enkele nekwervels. Enkele maanden intense fysiotherapie nadien was een herboren Smith opnieuw haar, euhm, wervelende zelf. De enige zangeres in het huidige podiumlandschap wier podiumprésence net als Smith het midden houdt tussen zelfkastijding, wilde seks en abstract performancetheater is Karen O van Yeah Yeah Yeahs. Wie het trio ooit live aan het werk zag, weet dat 'bloed, zweet en tranen' geen loos begrip is voor hun frontdame. Slik die opwellende 'pardon?' maar netjes door: de Queen of Pop en de Godmother of Punk hebben meer gemeen dan u denkt. Beide iconen zijn verwant in hun fascinatie voor en provocatief gebruik van religieuze symboliek - Madge liet onlangs zelfs optekenen dat de beruchte regel ' Jesus died for somebody's sins, but not mine' die Smith toevoegde aan haar versie van Gloria een van haar grootste invloeden is. Vooral ten tijde van Easter en Wave (opgedragen aan Paus Johannes Paulus I himself) dweepte moedertje punk volop met papenstreken, kruistekens en Bijbelcitaten. Naast zangeres, activiste en rolmodel was Patti Smith ook een mode-icoon. Van de Antwerpse Zes, die furore maakten aan de Antwerpse Modeacademie in volle punkperiode, is Ann Demeulemeester de grootste discipel. Smith vormt de rode draad doorheen haar collecties, wat in 2000 en 2006 zelfs resulteerde in twee geslaagde collaboraties voor een vrouwen- én mannencollectie. In 2007 legde topfotografe Annie Leibovitz de lookalikes samen op de gevoelige plaat vast voor Vanity Fair.