‘DE SHERLOCK HOLMES VAN DE TOEKOMST IS EEN HACKER’

MARK STREPAN (l.) en BEN TAVASSOLI als verse speurneuzen, onbezoedeld door scheidingen, drankmisbruik en neuroses.

Anthony Horowitz, bekend van de waanzinnig populaire jeugdboekenreeks over Alex Rider, richt zich met de detectiveserie New Blood op zijn lezers van toen.

Alex Rider, de veertienjarige spion die voor de Britse geheime dienst werkt, heeft Anthony Horowitz geen windeieren gelegd. Miljoenen exemplaren gingen over de toonbank en wereldwijd groeiden lezers op met de avonturen van Horowitz’ geesteskind. De nieuwe detectiveserie New Blood, waarvoor hij het scenario schreef, is heel bewust op die generatie gericht: ‘De pubers die Alex Rider lazen, zijn nu allemaal twintigers, in sommige gevallen dertigers. Ik wilde heel graag een reeks voor hen maken.’

Waarom net die generatie Y?

ANTHONY HOROWITZ: Die jonge mensen boeien mij gewoon enorm. Vandaag gaan jongeren gebukt onder een ongeziene onzekerheid, op tal van gebieden. Ik merk dat fel bij mijn eigen zonen, die dezelfde leeftijd hebben als de hoofdpersonages in New Blood. Ze moeten belachelijk hard werken voor weinig loyale werkgevers die hen het kortst mogelijke contract geven. Zo is het haast onmogelijk om een betaalbare woonst te vinden. Gelukkig behoren ze ook tot een geweldig inventieve generatie: de nieuwe media bieden hun heel wat mogelijkheden die ik nooit heb gehad.

Hoe beïnvloedt de keuze voor die specifieke doelgroep de manier waarop je het verhaal vertelt?

HOROWITZ: Traditioneel zijn detectives gescheiden dronkaards of verslaafde maar briljante neuroten – en meestal een mix van beide. Mijn personages liggen wakker van totaal andere problemen: huurprijzen, werkgelegenheid, vervreemding en corruptie. Toen ik de personages uitwerkte, werd snel duidelijk dat ook de misdaden in de reeks op een ander niveau zouden spelen. Veel wil ik nog niet prijsgeven, maar in New Blood komen grote industriële samenzweringen aan het licht.

Eigenlijk onderzoek je de verhouding tussen de machtigen en de machtelozen?

HOROWITZ: Exact! En de manier waarop dat onrecht ontrafeld wordt, is heel direct. Geen oeverloos gepraat in donkere kamertjes. Geen rode draadjes boven een prikbord. De Sherlock Holmes van de toekomst is volgens mij een hacker.

Dit is niet je proefstuk als scenarist. Je schreef al de bekroonde serie Foyle’s War en pende afleveringen voor Poirot en Midsomer Murders. Wat spreekt je aan in dit genre?

HOROWITZ: Verhalen vertellen doe ik nog altijd het liefst door boeken te schrijven. Toch ben ik enthousiast over hoeveel kansen televisie biedt aan mensen die een goed idee kunnen uitwerken. Niet het minst omdat tv het medium bij uitstek is om jonge mensen te bereiken, de bingewatchers. Ik verheug mij al bij de gedachte dat zij New Blood zullen bekijken op hun iPhone, in de metro. (lacht) Of mag ik dat niet zeggen?

– NEW BLOOD

Vanaf 3/11 op BBC First.

door Anke Wauters

‘Jonge mensen die New Blood niet meer bekijken op tv maar op hun iPhone in de metro? Ik verheug me er nu al op.’ Anthony Horowitz

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content