'DE-LOVELY'
...

'DE-LOVELY'VANAF 10/11 IN DE BIOSCOOP'Mijn vader is een grote fan van Frank Sinatra, Dean Martin en Bing Crosby. Ik kende het repertoire van Cole Porter dus van kindsbeen af, zonder te weten dat hij die fantastische nummers had geschreven. Ev'ry Time We Say Goodbye is mijn favoriete karaokenummer. Hoeveel keer heb ik dat nummer niet op een podium staan kwelen toen ik zes was! Op een dag vertelde Elvis Costello me dat ze muzikanten zochten om aan de film mee te werken. Meteen belde ik naar de producenten om me kandidaat te stellen. Ev'ry Time We Say Goodbye hadden ze echter al aan Natalie Cole toegewezen. Ik heb dan het titelnummer It's De-lovely gekozen.' 'Ik voel me meer verwant met ouderwetse songschrijvers als Richard Rodgers, George & Ira Gershwin en Cole Porter dan met de rockgeneratie. Rockmuzikanten hebben het altijd nodig gevonden om in hun songs uit te pakken met dagdagelijkse beslommeringen en gevoelens. Bob Dylan is daarmee begonnen, maar hij had tenminste nog iets zinnigs te zeggen. Later is men over van alles en nog wat beginnen zingen in de veronderstelling dat alles interessant is. Geef mij dan maar Cole Porter, die intens mooie en romantische nummers schreef, zonder dat die daarom minder persoonlijk waren. Je hoeft over geen duizend hersencellen te beschikken om te horen dat een nummer als What Is This Thing Called Love over zijn homoseksualiteit gaat. Hij schreef het waanzinnig mooie nummer echter in een tijd dat mensen niet eens over seksualiteit durfden praten, laat staan over homoseksualiteit. Aan de oppervlakte is het niet meer dan een liefdesliedje, maar het heeft ook een diepere betekenis en vertelt iets wezenlijks over zijn persoonlijkheid. Ik vind dat heel wat interessanter dan muzikanten die zingen over hun hond die overreden werd of over hoe ze als kind al eens een pak rammel kregen. Get over it! Je hoeft niet op een landmijn te staan om een plaat te maken. Zo moeilijk is het nu ook weer niet om een goed nummer te schrijven.' 'Vóór de film had ik nog nooit van Cole Porter gehoord. Achteraf bleek ik wel enkele nummers te kennen, maar ze raakten mij niet echt. Ik vond ze net iets te clean. Ik deed uiteindelijk mee omdat ik wel eens iets anders wou dan rock. Ook waan ik me al heel mijn leven Judy Garland en tenslotte schreef Cole Porter de muziek voor The Pirate van Vincente Minnelli, waarin zij de hoofdrol speelt.' 'Onderschat nooit de kracht van een sterke melodie. Vandaag word je als het ware verplicht zo onmelodieus mogelijk te klinken om serieus genomen te worden. Toch gaat er nog altijd niets boven een song die na amper één luisterbeurt al in je hoofd blijft hangen. Cole Porter schreef zulke aanstekelijke deuntjes. Daarin schuilt het geheim van zijn succes. Hij schreef natuurlijk ook onovertroffen en ontzettend poëtische teksten. Ik denk dat we daar uiteindelijk wel weer naartoe gaan. De popmuziek klinkt vandaag zo zielloos en gefabriceerd dat zelfs tieners er op een bepaald moment genoeg van moeten krijgen.''Cole Porter blijft een van de grootste songschrijvers uit de geschiedenis. Zijn teksten zijn weergaloos gesofisticeerd. Er zit bovendien altijd een eloquente elegantie in. Met Simply Red hebben we ooit een cover van Cole Porters Ev'ry Time We Say Goodbye opgenomen. De producenten van de film kwamen daarom ook bij mij aankloppen met de vraag om mee te werken.' 'Ik speel vaak voor zalen met zo'n drieduizend man, van wie de helft onder de twintig is en de andere helft erboven. Als ik I Get a Kick Out of You van Cole Porter speel, hoor ik de helft van de zaal denken wat een voorbeeldige jongeman ik wel niet ben. Cole Porter op mijn leeftijd! (lacht) Na een optreden kwam onlangs een puber van zestien mij vragen wie dat geweldige nummer over cocaïne had geschreven! Fantastisch toch, hoe Porter nog altijd verschillende generaties aanspreekt, zij het vaak om verschillende redenen.' voor een kerel van mijn leeftijd. Maar ik wou toen gewoon deel uitmaken van een clubje mannen met effen broeken die met een sigaar in de mond naar Cole Porter zaten te luisteren.'van Cole Porter op voor de benefietplaat . Zijn muziek is subliem en door de seksuele zinspelingen lenen zijn teksten zich bovendien uitstekend voor een sensibiliseercampagne over aids. Wat hij er zelf van zou gevonden hebben, blijft me een raadsel. Cole Porter is nu eenmaal de man die ooit tegen Sinatra zei dat hij van zijn nummers moest blijven . Hij had namelijk gehoord dat Sinatra zijn nummers goed vond en vroeg hem dan ook op de man af waarom hij ze dan niet speelde zoals hij ze had geschreven.'Ben Van Alboom