‘DE PERSOON OP DE HOES WERD EEN SOORT MUZE’

Is het een zij of is het een hij? Een foto uit de oude doos of een recent kiekje? Is het iemand van de groep, en zo niet, wie is het dan wél? En waarom kijkt die zo raar? De hoes van Origin (2015), Dez Mona’s recentste album, straalt in de eerste plaats mysterie uit, en dat was volgens zanger Gregory Frateur helemaal de bedoeling.

‘Met Origin wilden we muzikaal terug naar onze roots’, zegt Gregory Frateur, ‘en we waren er vrij snel uit dat er een portret op de hoes moest. Maar van wie dan? Van mezelf? Van Nicolas (Rombouts, contrabassist en ex-kernlid, nvdr.)? Van ons beiden? Zoiets is niet echt ons ding, en ik ben sowieso geen grote fan van groepsfoto’s op platenhoezen.’

Daar zegt hij het. Leg alle platen van Dez Mona sinds 2005 naast elkaar, en slechts één op de tien toont de hele band, A Gentleman’s Agreement uit 2012. Op de hoes staat de zeskoppige formatie op de top van een vreemdsoortig gebergte. ‘Gebergte?’, lacht Frateur. ‘In werkelijkheid is het een stortplaats in de buurt van Wijnegem. Maar ze heeft uiteraard iets onwezenlijks, die plek. We hadden evengoed op de maan kunnen staan.’ De groepsfoto in kwestie is van de hand van Mous Lamrabat, de Vlaamse fotograaf van Marokkaanse origine die ook tekende voor het portret dat Origin siert. In zijn portfolio zitten opdrachten voor Standaard Magazine, Elle, Crust Magazine, Knack Weekend en hippe merken als Essentiel en OMSK.

‘Ik ken Mous al een jaar of zeven’, schat Frateur. ‘Ik had een foto van hem gezien, een portret van de Antwerpse band Brazzaville, en zijn aanpak intrigeerde me meteen. Sindsdien werken we regelmatig samen. Mous is een heel fijne jongeman uit een heel fijne, hechte Marokkaanse familie uit Sint-Niklaas. Intelligentie en talent zitten er in de genen. Zijn broer Rachid is ook fotograaf, en een andere, jongere broer, Youssef, maakte het artwork voor A Gentleman’s Agreement, toen hij nog voor grafisch vormgever studeerde. Wanneer Mous fotografeert, voel ik me compleet op mijn gemak. Ik vertrouw hem, dat is heel belangrijk.’

De jongen op de hoes van Origin – jawel, het is een hij – ontmoette Frateur tijdens een soort privéconcert in Huis Happaert te Antwerpen. ‘Tom Pintens en de kliek van Het Zesde Metaal speelden er, Johannes Verschaeve van The Van Jets ook, geloof ik. Ik raakte aan de praat met die jonge gast, en voelde snel een connectie. Dez Mona, dat kende hij niet, nee. (lacht) Maar ik zag in die jongen, net als Mous overigens van Marokkaanse origine, gelijkenissen met mijn eigen jeugd, ook emotioneel. De link met Origin was dus snel gemaakt, ik had een soort muze gevonden.’

De blik in de camera gericht, het zwart-witcontrast, de androgynie: het portret herinnert enigszins aan de klassieke U2-hoes van Boy. Ook op de hoes van Origin worden groepsnaam en titel niet vermeld. Frateur knikt, maar nuanceert: ‘Het was niet de bedoeling dat androgyne expliciet te benadrukken. We hebben trouwens twee fotoshoots nodig gehad om de juiste emotie los te krijgen, maar toen Mous het uiteindelijke beeld vastlegde, wisten we meteen dat we ‘het’ hadden. Die tijdloosheid, dat mysterie: ze vormen samen een soort abstractie waar ik erg van houd. Ik vind het een topportret, ik had het me niet beter kunnen inbeelden.’

Dat de hoes woordloos is, werd pas achteraf beslist, door graficus Jef Cuypers. ‘Die was dus snel klaar’, aldus Frateur. ‘Ook de platenfirma vond ze prima, mits sticker op het plastieken omhulsel, uiteraard. Bij de cd’s liep dat fout: de sticker stond op het doosje, maar bij het vinyl was het wel juist – en een hoes ontwerp je uiteraard met de vinylversie in het achterhoofd.’

Ze lopen elkaar nog regelmatig tegen het lijf, de muze en de frontman, ook op concerten. ‘Hij komt nu regelmatig naar Dez Mona kijken, wat ik uiteraard heel tof vind’, klinkt het fijntjes. We leggen alle hoezen van 2005 tot nu nog eens na elkaar. Veel zwart, grijs en wit, het valt op. ‘Nochtans is dat niet bewust. Een hoes moet passen bij het gevoel dat de muziek oproept, maar de kans bestaat dat er ooit een kleurrijke Dez Mona-plaat in de winkels zal liggen. Ik heb daar geen vetorecht over, en het is zeker niet zo dat mijn eigen platencollectie is opgedeeld in grijswaarden.’ (lacht)

RED BULL ELEKTROPEDIA’S BELGIUM: THE VINYL FRONTIER

Uit bij Borgerhoff & Lamberigts, ? 39,95.

THE EXPOSITION

Nog tot 18/9 in Fort Napoleon, Oostende. Info: fortnapoleon.be

VOLGENDE WEEK

AS HEARD ON RADIO SOULWAX PT. 2

2MANYDJS

door Jonas Boel

‘We kiezen niet bewust voor hoezen in zwart-wit. De kans bestaat dat er ooit een kleurrijke Dez Mona-plaat in de winkels zal liggen.’ – Gregory Frateur

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content