In zijn carrière van meer dan een halve eeuw heeft de Nederlandse tekenaar Willem de idealen van de provobeweging waarin hij ooit begon, nooit verloochend. Na een cartoon van koningin Juliana die in Nederland ophef veroorzaakte, v...

In zijn carrière van meer dan een halve eeuw heeft de Nederlandse tekenaar Willem de idealen van de provobeweging waarin hij ooit begon, nooit verloochend. Na een cartoon van koningin Juliana die in Nederland ophef veroorzaakte, vestigde hij zich in Frankrijk, waar hij een legendarische status heeft bereikt door zijn bijdragen aan de tijdschriften Hara-Kiri en Charlie Hebdo en de krant Libération. In zijn werk één constante: hij valt gezagsdragers en machthebbers met de voeten vooruit aan. Zijn humor is even radicaal en hard als zijn penseelstreken verfijnd. In De nieuwe avonturen van de kunst past hij zijn vertrouwde techniek toe op meer dan 130 veelal twintigste-eeuwse artiesten. Daarbij ook Adolf Hitler, want die werd in Willems fantasie ten onrechte niet toegelaten tot de kunstschool. De geschiedenis van de vorige eeuw had er anders kunnen uitzien. Pedofiele kunstenaars als David Hamilton of geldmaniakken als Christo krijgen uiteraard de wind van voren, maar vaker dan de artiesten zelf viseert Willem de hypocrisie en de inhaligheid van de kunstwereld.