Gert Meesters
Gert Meesters Stripjournalist voor Knack Focus.

KULDERSTRIPKEN. Fritz Van den Heuvel maakt zijn comeback als stripauteur. Samen met het jonge tekentalent Simon Spruyt creëerde hij de meest internationale nieuwe Vlaamse reeks in jaren.

De nationale feestdag (De Bamburgers 1) ***

SPRUYT & VAN DEN HEUVEL

SILVESTER, 48 BLZ., euro12,5

Begin de jaren 90 publiceerde komiek Fritz Van den Heuvel een zestal Cowboy Henk-achtige strips vol woordgrappen en spelletjes met de stripconventies, zoals De verdwenen stembanden en De kriminele coverdief. Daarna leek hij verloren voor het tekenverhaal, maar met De Bamburgers maakt hij een opvallende rentree als scenarist voor Simon Spruyt, een van de grootste striptalenten die de laatste jaren aan Sint-Lukas Brussel zijn afgestudeerd. De Bamburgers vormen de koninklijke familie van het ministaatje Nordanië, een eilandje tussen de Franse en Engelse kust. Het gezin bestaat uit koning Ludwig, die graag wil gaan vissen, koningin Divina, die de uitstraling van het koningshuis hoog in het vaandel draagt, en de inventieve en goedhartige tweeling Leo en Louis.

In De nationale feestdag maakt Fritz zijn fratsen op korte termijn ondergeschikt aan de sympathieke geestigheid van het verhaal als geheel. Verschillende verhaallijnen lopen door elkaar: koning Ludwig heeft geen inspiratie voor zijn toespraak op de nationale feestdag; de koningin van Polderland komt onverwacht op bezoek; de tweeling probeert de dienstmeid te helpen die het geld voor het nieuwe halssnoer van de koningin is kwijtgespeeld. De voor het hele gezin amusante perikelen zijn nog het best te vergelijken met Koning Snotneus van Trondheim en Parme of met – een minder sprookjes- achtig – Kulderzipken. Met wat goede wil kun je in dit verhaal zelfs een aanklacht tegen het buitenproportionele Vlaamse onveiligheidsgevoel lezen.

Spruyts tekeningen bewijzen alvast dat hij zich niet onderwerpt aan de kneuterige studiostijl die in Vlaanderen de gemakkelijkste weg naar een professionele carrière blijft. In zijn debuut werkt hij aan een eigen stijl met allerlei invloeden van de ‘nouvelle bande dessinée’: zijn stadsgezichten hebben wat van Blains steden in Donjon Ochtengloren of Isaac de piraat en in de personages kun je hier en daar dan weer wat Dupuy & Berberian, Larcenet of Parme ontdekken. Deze toegankelijke en toch esthetische reeks verdient applaus en een doorstart buiten de Lage Landen.

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content