Een uitgebluste komiek in Nic Balthazars dramady Everybody Happy, een koning op de vlucht in de roadmovie King of the Belgians van Peter Brosens en Jessica Woodworth, een rechtse politiecommissaris in Nabil Ben Yadirs misdaaddrama Dode hoek en een cameo in Marc Punts relatiekomedie Pippa: de man die er eeuwig onuitgeslapen uitziet is vanaf nu tot diep in 2017 altijd wel ergens op een groot scherm te zien. Daar komen ook nog de tv-series Tabula rasa en Eigen kweek bij, en de Belgisch-Nederlandse historische jeugdfilm Storm van Dennis Bots. 'Ik denk dat je er dan wel ongeveer bent', zegt Peter Van Den Begin. 'Ja, de mensen zullen mij echt beu zijn.'
...

Een uitgebluste komiek in Nic Balthazars dramady Everybody Happy, een koning op de vlucht in de roadmovie King of the Belgians van Peter Brosens en Jessica Woodworth, een rechtse politiecommissaris in Nabil Ben Yadirs misdaaddrama Dode hoek en een cameo in Marc Punts relatiekomedie Pippa: de man die er eeuwig onuitgeslapen uitziet is vanaf nu tot diep in 2017 altijd wel ergens op een groot scherm te zien. Daar komen ook nog de tv-series Tabula rasa en Eigen kweek bij, en de Belgisch-Nederlandse historische jeugdfilm Storm van Dennis Bots. 'Ik denk dat je er dan wel ongeveer bent', zegt Peter Van Den Begin. 'Ja, de mensen zullen mij echt beu zijn.' Dat Peter Van Den Begin als acteur een breed bereik heeft, mag wel blijken uit een carrièreoverzicht. Daarin staan vrolijke vrouwenrollen in Suske en Wiske: De duistere diamant (2004) en Debby & Nancy naast keiharde mannenrollen in Matroesjka's en Waste Land (2014). Bij het draaien van die thriller van Pieter Van Hees stond Van Den Begin overigens tegenover Jérémie Renier en was hij voor het eerst starstruck. 'Omdat ik dat een heel straffe acteur vind. Ik had toen net Cloclo gezien, dat biografische drama over Claude François. Ik vond de film niet zo geweldig, maar wat Jérémie daarin doet als Claude François is echt bijzonder. Hij is autodidact, hè. Hij is als kleine jongen in het vak gerold. En je voelt het, dat natuurlijke talent.' Of ook Peter Van Den Begin een film volledig kan torsen, zal dit najaar moeten blijken. PETER VAN DEN BEGIN: Verlammend niet, maar als je een hoofdrol speelt, is de verantwoordelijkheid groter. Als je personage niet aanslaat en het publiek niet met hem meeleeft, heb je meestal geen film. Lukt het wél, dan put je er nog meer voldoening uit. VAN DEN BEGIN: Dat moet je aan hen vragen. Door de dingen die ik in het verleden al gedaan heb, komen de mensen op een of andere manier bij mij uit. Nic ken ik al langer, Peter en Jessica ken ik ook al tien jaar, en Nabil was zo enthousiast over alles waar hij mee bezig was dat ik meteen wilde meedoen. VAN DEN BEGIN: Dat weet ik niet. Misschien wel, maar ik hoop dat het meer is dan alleen maar dat. VAN DEN BEGIN: Een slechterik spelen in James Bond of zo'n vrouwenhandelaar als Ray Van Mechelen in Matroesjka's, dat blijft toch een beetje het cowboy en indiaan- gevoel, hè. Maar die personages gewoon slecht noemen, is te gemakkelijk. De uitdaging is om het publiek te laten houden van iemand met een donkere kant terwijl het eigenlijk helemaal niet oké is om zulke mensen sympathiek te vinden. VAN DEN BEGIN: Dit zal misschien naïef of romantisch klinken, maar ik heb het gevoel dat ik nog altijd aan het begin van mijn carrière sta. Met de drie films die ik nu op korte tijd heb gedaan, heb ik een belangrijke stap gezet. Kijk, ik ben in het theater begonnen en heb lang gedacht dat film iets voor de anderen was, maar niet voor mij. Ik heb de smaak te pakken gekregen met Jan Verheyens Alles moet weg (1996), maar toen zag het filmlandschap in Vlaanderen er nog totaal anders uit. Als er toen een Vlaamse film werd gemaakt, was dat nog iets speciaals, een unicum. Ondertussen is dat landschap volledig veranderd, en zijn we er zowel productioneel als technisch enorm op vooruitgegaan. Het is prettig om mee te kunnen surfen op die golf, en ik ben wel blij met mijn parcours, maar ik denk ook dat ik nog grenzen moet verleggen. VAN DEN BEGIN: Dat was pure nieuwsgierigheid. Ik kreeg de aanvraag om aan die clip mee te doen pas twee of drie dagen vooraf. Maar ik was daar nog nooit geweest en dacht: 'Allee, waarom niet, dan heb ik dat ook eens gezien. EVERYBODY HAPPY Vanaf 28/9 in de bioscoop. KING OF THE BELGIANS Vanaf 30/11 in de bioscoop. PIPPA Vanaf 14/12 in de bioscoop. DODE HOEK Vanaf 25/1 in de bioscoop. door Sam De Wilde'Ik heb lang gedacht dat film iets voor de anderen was, maar niet voor mij.'