Darren Aronofsky bevindt zich in woelig water met zijn Noah. Conservatieve christenen vinden de prent maar niks omdat ze te veel afwijkt van het originele, oudtestamentische verhaal. De islamitische landen Qatar, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten hebben de film zelfs al verboden en wellicht volgen er nog, omdat je profeten volgens de islam niet mag afbeelden, zelfs al krijgen die de viriele tronie van Russell Crowe opgekleefd. Slecht nieuws dus voor Aronofsky en Paramount, die net op het gelovige publiek rekenden om het budget van 160 miljoen dollar te recupereren.
...

Darren Aronofsky bevindt zich in woelig water met zijn Noah. Conservatieve christenen vinden de prent maar niks omdat ze te veel afwijkt van het originele, oudtestamentische verhaal. De islamitische landen Qatar, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten hebben de film zelfs al verboden en wellicht volgen er nog, omdat je profeten volgens de islam niet mag afbeelden, zelfs al krijgen die de viriele tronie van Russell Crowe opgekleefd. Slecht nieuws dus voor Aronofsky en Paramount, die net op het gelovige publiek rekenden om het budget van 160 miljoen dollar te recupereren. Op de financiële logica van de studio viel nochtans weinig af te dingen. Een ultraconservatief publiek dat anders nooit naar de bioscoop ging, maakte Mel Gibson schatrijk toen het in 2004 massaal naar The Passion of the Christ ging kijken. De controverse over die film weerhield de grote studio's ervan om daarna massaal op de Bijbel te vliegen, maar met mondjesmaat kwamen er wel religieuze films uit, zoals Catherine Hardwickes The Nativity Story (2006). Met Noah hoopte Paramount om hetzelfde publiek aan te boren, en ondertussen ook alle anderen te lokken met de belofte van een visueel spektakel en grote namen zoals Russell Crowe, Jennifer Connelly, Anthony Hopkins en Emma Watson. Maar in die redenering was het dus wel essentieel dat de film zou scoren bij de religieuze gemeenschap, en de hoge omes van Paramount waren er niet van overtuigd dat Aronofsky's naar verluidt sterk ecologisch gekleurde lezing - vervang de zondvloed door global warming en u voelt de nattigheid al komen - dat zou garanderen. Daarom lieten ze alternatieve versies, buiten Aronofsky om, monteren. Na testvertoningen aan een christelijk publiek kregen die studio cuts echter geen positievere reacties dan de originele montage van de regisseur. Paramount besliste dan maar om toch Aronofsky's versie in de zalen te brengen, maar ze zagen hun kans op een succes van ThePassion of the Christ-formaat (die film bracht wereldwijd 660 miljoen dollar op) wel snel slinken. De studio leverde de voorbije maanden dan ook een ware slag om de ziel van de gelovige bioscoopbezoeker, waarvoor geen geste te groots bleek. Russell Crowe richtte zijn pijlen zelfs op de paus. Via Twitter ('Dear Holy Father, would you like to see Noah? I am sure you would find it fascinating') probeerde hij een vertoning voor de kerkvader te regelen, liefst nog met een privéaudiëntie voor de filmmakers erbij. Maar opnieuw werd het een tegenvaller: Aronofsky, Crowe en de producenten van Noah mochten enkel op publieke audiëntie om de pauselijke zegen te ontvangen. Met andere woorden, hetzelfde soort audiëntie waar iedereen terechtkan die slim genoeg is om op voorhand tickets te bestellen. Hoe vrolijk Crowe ook probeerde te klinken in zijn tweets 'achter de schermen van het Vaticaan', het bleef een gemiste kans dat de paus de film niet wilde zien, laat staan dat hij zijn goedkeuring erover uitsprak. Vakblad Variety gooide olie op het vuur met een artikel waarin gesuggereerd werd dat er wel een privéontmoeting gepland stond, maar dat het Vaticaan die op het laatste moment had afgeblazen. Paramount houdt vol dat dat daar niets van aan is. We hebben er wél een foto aan overgehouden van een grijnzende Crowe met een groepje nonnen op het Sint-Pietersplein, en dat is ook al heel wat. Het zijn vast slapeloze nachten voor Aronofsky en zijn geldschieters: als de religieuze bioscoopganger het massaal laat afweten zou Noah wel eens kunnen verzuipen aan de box office, zelfs al klinken de eerste, Amerikaanse recensies behoorlijk positief. En ook Ridley Scott kijkt ongetwijfeld nauwlettend toe, want die is momenteel bezig met Exodus, zijn Mozesfilm met Christian Bale, die later dit jaar uitkomt. Pikant detail: aanvankelijk wilde Aronofsky niet Crowe maar Bale casten als Noah, maar die zag de bui blijkbaar al hangen. DOOR DENNIS VAN DESSEL