In dit tweede en laatste deel van De gouden eeuw zet prinses Tilda alles op alles om haar gestolen kroon te heroveren. Ze belegert het ouderlijke slot waarin haar broer en diens verraderlijke raadgevers zich verschansen. Koppig wei...

In dit tweede en laatste deel van De gouden eeuw zet prinses Tilda alles op alles om haar gestolen kroon te heroveren. Ze belegert het ouderlijke slot waarin haar broer en diens verraderlijke raadgevers zich verschansen. Koppig weigert ze steun van de rebellen en de goede raad van haar adviseurs. Door een toeval ontdekt ze de ware aard van de schat van Oman, een kistje dat verblindend licht en verschroeiende hitte uitstraalt wanneer iemand dichtbij komt. De ontwikkeling van de gevoelige prinses tot een nietsontziende machthebber is een klassiek verhaalmotief, de idealistische ontknoping is niet bepaald een verrassing en het leeuwendeel van dit afsluitende deel gaat op aan troepenbewegingen en strategische overwegingen. Toch blijft dit sprookje boeien door de grafische bravoure van Cyril Pedrosa, die zijn kenmerkende grillige lijnvoering inzet om hermetische bossen en magische scènes van de nodige sfeer te voorzien, maar ook het feeërieke aspect van het verhaal benadrukt via een verrassend kleurenpalet met veel paars, bordeaux en blauw.