Nadat hij drie jaar geleden met een karrenvracht oscars aan de haal ging voor zijn monumentale spektakelfilm ‘Titanic’ bleef het stil rond James Cameron. Verschillende projecten werden aan zijn naam gekoppeld, maar de roemruchte filmmaker hield de boot telkens weer af. Met de futuristische televisieserie ‘Dark Angel’ maakt hij nu zelf een einde aan de geruchtenmolen.Door Ben Van Alboom

Door Ben Van Alboom

Matig

De televisiemaatschappij had beter geluisterd naar de argumenten van de bedreven filmmaker, want het eerste seizoen van de sciencefictionreeks kreeg in de Verenigde Staten slechts matige kritieken en kostte inderdaad handenvol geld. Aan de dubbele pilootaflevering alleen al hing een prijskaartje van officieel zo’n tien miljoen dollar, maar in werkelijkheid zou het budget meer in de buurt van vijftien miljoen dollar gelegen hebben. Per aflevering kwam daar nog eens meer dan twee miljoen dollar bij. Door die buitensporige kosten zag het er zelfs even naar uit dat de serie al na een seizoen opnieuw zou worden afgevoerd. De kijkcijfers staken daar evenwel een stokje voor. In de Verenigde Staten kijken wekelijks gemiddeld zo’n twaalf miljoen kijkers naar de televisieserie. Recordcijfers zijn dat niet, maar omdat de reeks goed in de markt ligt bij tieners en adolescenten zijn de adverteerders allang tevreden.

Het succes van Dark Angel moet evenwel niet zozeer bij scenarist en producent James Cameron gezocht worden dan wel bij het vrouwelijke hoofdpersonage uit de serie. De negentienjarige Max Guevera (Jessica Alba) is een transgenetisch prototype van een menselijke vechtmachine die samen met enkele broertjes en zusjes een decennium geleden het testlaboratorium ontvluchtte van het biotechnische bedrijf dat hen in elkaar knutselde. Ondertussen zijn we in het jaar 2019 beland waarin terroristen de Verenigde Staten in een ontwikkelingsland hebben omgetoverd door middel van een elektromagnetische atoombom. Veel kan het Max evenwel niet schelen. Ze is tevreden met haar job bij een koerierdienst en maakt zich enkel zorgen over de premiejagers die haar en haar soortgenoten op de hielen zitten.

Cameron heeft altijd al een fascinatie gekend voor sterke vrouwelijke personages. In Aliens ging de onbesuisde Ellen Ripley (Sigourney Weaver) achter een troep monsterachtige wezens aan en in The Terminator moest Sarah Conner (Linda Hamilton) haar ongeboren zoon zien te redden uit de handen van een gemene robot uit de toekomst. Met Kathryn Bigalow, die uiteindelijk ook de regie van de film voor haar rekening nam, bracht hij tenslotte het zelfverzekerde personage Mace (Angela Bassett) tot leven in de apocalyptische thriller Strange Days.

Toch kun je Max nauwelijks vergelijken met Ripley, Sarah of Mace. Terwijl de vroegere vrouwen van Cameron in de eerste plaats erg bezorgde moeders waren, is Max niet meer dan een aantrekkelijke tuttebel. In de pilootaflevering werd dan ook al vlug duidelijk dat de producenten de nagenoeg volslagen onbekende Jessica Alba hoofdzakelijk in dienst hebben genomen op basis van haar _ toegegeven _ bijzonder aangenaam voorkomen. Best mogelijk dat het kind daadwerkelijk ook kan acteren, maar de close-ups van haar welgevormde billen en bevallige lippen staan dat in Dark Angel enigszins in de weg.

Gekunsteld

De reeks heeft nog wel meer tekortkomingen. Cameron doorspekt het verhaal dan wel met voldoende intriges om het opzet op gang te trekken, maar op een manier voelt het allemaal te gekunsteld aan om lang te boeien. De actiescènes slagen daar in elk geval beter in, maar in vergelijking met wat we van de filmmaker gewoon zijn, stellen ook die teleur. De speciale effecten en gestileerde vechtpassen zijn slechts flauwe doorslagjes van het baanbrekende actiewerk in The Matrix. De dialogen klinken bovendien vaak lullig en de sfeer van Dark Angel is overdreven neerslachtig. De populaire televisieserie The X-Files, waarmee de serie weleens vergeleken wordt, was eveneens behoorlijk ernstig, maar de relatie tussen Mulder en Scully zorgde tenminste voor de nodige humor. Het wordt afwachten hoe lang het scenaristenteam onder leiding van James Cameron de boel draaiende kan houden. Het gevaar is niet klein dat op de formule al na een seizoen sleet komt te zitten en de makers noodgedwongen op zoek moeten gaan naar nieuwe verhaallijnen om de reeks te rekken. Mogelijk wordt Cameron dan zelfs ingeschakeld als regisseur om de interesse van het publiek opnieuw aan te wakkeren. Voorlopig heeft de filmmaker, die niet eens de pilootaflevering voor zijn rekening nam, daar in elk geval geen zin in.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content