Te zien op Jeff Koons, Almine Rech Gallery, Brussels, tot 17/11
...

Te zien op Jeff Koons, Almine Rech Gallery, Brussels, tot 17/11 Jeff Koons: Kunst is een krachtig medium, daar mag je als kunstenaar niet aan voorbijgaan. Je maakt deel uit van een samenleving en draagt daaraan bij: dat brengt een verantwoordelijkheid mee. Als je talenten hebt, moet je die omarmen. Maar je moet je net zo goed bewust zijn van de morele implicaties. Koons: Deelnemen is het allerbelangrijkste. Dat is eigenlijk het enige wat mensen met een passie hoeven te doen. De samenleving steunt kunstenaars die ernstig met hun werk bezig zijn. Zulke artiesten hebben weinig te vrezen: naar begeesterde mensen is men altijd op zoek. Maar de kern van het verhaal is zelfaanvaarding. Als je erin slaagt jezelf echt te accepteren, kun je functioneren als een platform. Koons: Zo is het. Je interesses leiden je naar een metafysische plek. Je raakt er aan onderwerpen waar anderen zich ook in hebben verdiept. Zo kom je tot inzichten en dient zich een soort revelatie aan. Heel bijzonder: opeens blijkt de wereld een vertrouwde plaats waar iedereen er bekend uitziet. Koons: Spijt niet, maar ik heb wel geleerd dat ik een verantwoordelijkheid draag tegenover mijn publiek. Jaren geleden leefden we in New York als jonge bohemiens. We feestten, dronken bier en hielden weinig rekening met anderen. Uit die periode stamt Made in Heaven(een serie sculpturen en schilderijen waarin Koons de liefde bedrijft met zijn ondertussen ex, pornoster Ilona Staller, nvdr. ). Ik ben nog steeds trots op de reeks. Ik vond dat ik ze gemaakt heb om de juiste redenen, maar ze correspondeert niet met de omvang van mijn publiek. Koons: Néé, zeker niet, maar er zijn heel veel mensen die mijn werk volgen, mensen met allerlei achtergronden, jong en oud. Dat gaat me intussen toch iets meer aan het hart. (E.F.)