[ 1 ] BORGEN

WANNEER
...

WANNEER Woensdag 5/9, 21.05 - Canvas KORTSCANDINAVIË BOVEN! De fictietopper van begin september komt uit de VS noch uit het Verenigd Koninkrijk maar uit het kleine maar dappere Denemarken, dat een paar jaar geleden met The Killing al wereldwijd een tv-hit scoorde. Borgen gaat over Birgitte Nyborg, de leidster van de Deense Centrumpartij die bijna per ongeluk premier wordt als haar twee grootste opponenten vlak voor de verkiezingen in een schandaal verwikkeld raken. Eenmaal geïnstalleerd begint het zware werk voor Nyborg: ze moet als redelijk onervaren politica haar kabinet en land zo goed mogelijk proberen te leiden, terwijl tegenstanders én soms ook mensen uit haar eigen partij haar trachten te destabiliseren. Ondertussen wordt de situatie thuis steeds explosiever, naarmate man en kinderen ondervinden dat het premierschap een job is waar je dag en nacht voor moet klaarstaan. Borgen wordt vaak in één adem genoemd met The Killing, maar eigenlijk hebben de twee titels, behalve dat ze allebei een vrouw als centraal personage hebben, niet zoveel met elkaar gemeen. The Killing is een volbloed misdaadthriller over enkele rechercheurs die een moordzaak proberen op te lossen, Borgen is veel meer een echte dramaserie. Er zitten wel spannende elementen in, onder meer over het uitlekken en de gevolgen van het schandaal dat Nyborg aan de macht helpt, maar de makers willen vooral tonen hoe de Deense politiek in elkaar zit en hoe media, economie en macht met elkaar gelinkt zijn. En hoe zwaar het voor een premier is om werk en privéleven te combineren, zeker voor een vrouw die veel meer dan een man afgerekend wordt op haar rol als ouder. Even spannend als The Killing is Borgen dus niet maar de reeks is wel minstens even verslavend, en de manier waarop de schrijvers erin slagen om heel 'serieuze' onderwerpen - clandestiene CIA-vluchten, een staatsbezoek aan Groenland... - om te smeden tot meeslepende televisie is bepaald indrukwekkend. WANNEER Woensdag 5/9, 22.05 - Canvas KORTTHE ONE WHERE MATT LEBLANC PLAYS MATT LEBLANC Kent u Friends nog? U weet wel, die sitcom die een kleine tien jaar na het definitieve einde nog altijd bijna elke dag te bekijken valt op de Vlaamse televisie? Niet verwonderlijk dat het voor de acteurs en actrices die een hoofdrol speelden in de reeks de afgelopen jaren erg moeilijk was om te ontsnappen aan de schaduw van Ross, Rachel, Chandler en co. Voor Matt Leblanc was het extra lastig, omdat hij twaalf jaar lang Joey Tribbiani speelde, eerst in Friends en daarna nog in Joey, de makke spin-off rond dat personage. Toen Joey na twee weinig succesvolle seizoenen in 2006 werd stopgezet, besloot Leblanc - die op het hoogtepunt van Friends 1 miljoen dollar per aflevering kreeg - om even een pauze in te lassen en zich op zijn gezin te concentreren. Hij werd door Friends-bedenker David Crane uit zijn winterslaap gehaald voor Episodes, een Brits-Amerikaanse coproductie waarin hij een heel speciale rol zou krijgen: die van Matt Leblanc. In Episodes krijgt een Brits koppel scenarioschrijvers de kans om een Amerikaanse remake te maken van zijn succesreeks Lyman's Island. Alles lijkt goed te gaan, tot de Hollywoodbonzen de beroemde Matt Leblanc naar voren schuiven voor de hoofdrol: Leblanc is niet alleen totaal ongeschikt voor het personage, hij is ook een zelfingenomen en wereldvreemde acteur die het gewoon is om op zijn wenken bediend te worden. Het idee om een bekende ster een uitvergrote en onuitstaanbare versie van zichzelf te laten spelen is natuurlijk verre van nieuw (zie ook Extras, Curb Your Enthusiasm, The Trip of Duts) maar Leblanc kwijt zich geweldig van zijn taak - hij kreeg er begin dit jaar nog een Golden Globe voor - en de satirische blik op de Amerikaanse tv-industrie is bij momenten erg scherp. WANNEER Zaterdag 1/9, 22.10 - Canvas KORTGEDEELDE SMART IS DUBBELE SMART Scandinavië boven, deel twee. Naast Borgen brengt Canvas dit najaar nog een recente veelbesproken reeks uit het hoge Noorden: The Bridge. Een echte Scandinavische reeks bovendien, want The Bridge is een coproductie van de openbare omroepen van Denemarken en Zweden en het verhaal begint op de grens tussen beide landen: op de Sontbrug meer bepaald, de 16 kilometer lange verbinding tussen Kopenhagen en Malmö. Daar valt op een nacht de elektriciteit uit. Als even later de lichten weer aanfloepen, ligt er een lijk op de brug, netjes verdeeld tussen Denemarken en Zweden. Twee rechercheurs - een uit Kopenhagen, een uit Malmö - krijgen de opdracht de moord te onderzoeken, en al snel blijkt dat de dader(s) nog veel meer sinistere plannen hebben. The Bridge kun je wel zonder problemen met The Killing vergelijken: in tien afleveringen krijg je te zien hoe de twee politieagenten op jacht gaan naar de moordenaar(s), met onderweg de ene verrassende wending na de andere cliffhanger. Het resultaat is een sterke misdaadserie, al is de uitwerking toch net iets minder dan in The Killing. De twee rechercheurs - de onderkoelde Deen Martin Rohde en de ietwat autistische Zweedse Saga Norén - vormen een interessant duo, maar ze zijn als personages niet zo sterk als Sarah Lund. En de plot zit wel knap in elkaar maar tegen het einde wordt het allemaal toch een beetje geforceerd. Desalniettemin: een must voor liefhebbers van Scandinavische krimi. WANNEER Maandag 3/9, 20.35 - 2BE KORT CIJFERS EN LETTERS In Touch komen twee opvallende figuren uit het afgelopen tv-decennium samen: Kiefer Sutherland, de man die in 24 acht seizoenen lang jacht moest maken op terroristen, en Tim Kring, de schrijver die met Heroes heel even de nieuwe Lost in handen leek te hebben. Sutherland speelt Martin Bohm, een man die sinds zijn vrouw gestorven is bij de aanslagen van 11 september 2001 alleen instaat voor de opvoeding van zijn zoontje Jake. Het jongetje is emotioneel teruggetrokken en zegt geen woord, maar heeft een heel bijzonder gevoel voor cijfers. Als Martin getuige is van enkele bizarre gebeurtenissen, begint het hem te dagen dat zijn zoon weleens een uitzonderlijk talent zou kunnen hebben, waarbij hij het onderliggende patroon ziet dat mensen van over de hele wereld met elkaar verbindt. Qua thematiek - mensen met verborgen gaven, schijnbaar willekeurige gebeurtenissen die toch gelinkt zijn... - doet Touch natuurlijk heel erg denken aan Heroes. Soms wordt de reeks ook even onuitstaanbaar zweverig als zijn voorganger, maar de dubbele eerste aflevering is ijzersterk en ook verderop in het eerste seizoen bevat de reeks genoeg knappe momenten om ze het voordeel van de twijfel te gunnen. WANNEER Dinsdag 4/9, 22.00 - VIJF KORTOLIE DRIJFT ALTIJD BOVEN Zonder enige twijfel de titel met de meeste naam en faam dit najaar: toen de update van de ultieme jarentachtigreeks afgelopen zomer in de VS op het scherm kwam, was dat zelfs hier bij ons groot nieuws, een eer die slechts weinig series te beurt valt. Mensen die om nostalgische redenen inschakelen, kunnen we meteen geruststellen: u krijgt enkele oude bekenden zoals JR en Bobby te zien, en ook inhoudelijk zet Dallas (2012) de traditie van de originele reeks voort. Net zoals dertig jaar geleden draait alles om de machtsstrijd tussen de 'goede' en de 'kwade' zoon van de familie Ewing, alleen zitten we een generatie verder. Ditmaal neemt Christopher, de adoptiefzoon van Bobby en Pam die altijd het belang van de familie en Southfork Ranch voor ogen houdt, het op tegen John Ross, de zoon van JR en Sue Ellen die met trots in de Stetson van zijn vader is getreden. Extra complicatie: John wil het vroegere olie-imperium van de Ewings in ere herstellen, terwijl Christopher meer brood ziet in alternatieve energie. Het resultaat is een campy soapreeks die wel even leuk is maar je er toch vooral aan herinnert hoezeer het originele Dallas een product was van de eighties. In de VS is het tiendelige eerste seizoen ondertussen afgelopen, een tweede is besteld. DOOR STEFAAN WERBROUCK