James HarkinLittle, Brown (import via Nilsson & Lamm), 274 blz., euro23,99De opmars van Facebook is nog altijd een van de grootste succesverhalen van de afgelopen jaren, maar de netwerksite heeft toch enkele moeilijke weken achter de rug. Eerst was er de controverse rond de slinkse manier waarop het bedrijf het eeuwigdurende copyright probeerde te verwerven op alles wat de gebruiker op zijn profiel plaatste - een beslissing waarop het na luid protest snel moest ...

James HarkinLittle, Brown (import via Nilsson & Lamm), 274 blz., euro23,99De opmars van Facebook is nog altijd een van de grootste succesverhalen van de afgelopen jaren, maar de netwerksite heeft toch enkele moeilijke weken achter de rug. Eerst was er de controverse rond de slinkse manier waarop het bedrijf het eeuwigdurende copyright probeerde te verwerven op alles wat de gebruiker op zijn profiel plaatste - een beslissing waarop het na luid protest snel moest terugkomen. En even later kwam een Britse neurologe, Susan Greenfield van de universiteit van Oxford, in de krant vertellen dat ze geloofde dat Facebook, Twitter en gelijkaardige websites een hele generatie infantiliseren. De gebruikers hunkeren volgens haar constant naar reactie en bevestiging - net zoals baby's voortdurend aandacht nodig hebben - en helpen zo hun concentratievermogen naar de knoppen. Het is een stelling die James Harkin wellicht zal bijtreden. In zijn boek Cyburbia schetst die immers een wereld waarin iedereen met elkaar communiceert, maar er bedroevend weinig informatie wordt uitgewisseld. Net zoals Amerikaanse gezinnen zich in de jaren 50 in woningen in de ' suburbs' terugtrokken, zit iedereen nu in zijn eigen wereldje achter de computer. Harkin gebruikt zelf een Rear Window-achtig beeld van mensen die in grote appartementsgebouwen naar elkaar zitten te kijken en een soort van communicatie opzetten, zonder ooit echt in contact te komen. Wat je op het internet vertelt, maakt vandaag niet zoveel uit, zegt Harkin, zolang je maar het gevoel hebt dat je bij het hele proces betrokken bent en je dus ' in the loop' bent. Op zich is dat een interessant, zij het ietwat eenzijdig uitgangspunt, alleen is het spijtig dat Harkin na een twintigtal bladzijden al door zijn belangrijkste argumenten en metaforen heen lijkt te zitten. En dus springt hij een stuk terug in de tijd en krijgen we een lang exposé over de historische achtergrond van ' cybernetics'. Het brengt ons zelfs tot in de Tweede Wereldoorlog, waarin het Amerikaanse leger probeerde om in de strijd tegen 'den Duits' zijn luchtafweer efficiënter te maken. Tegen dat de auteur opnieuw in het heden zit en toont hoe de netwerkgedachte bijvoorbeeld ook in tv-series als Lost is doorgedrongen, stond onze concentratie op een laag pitje. Damn you, internet! Stefaan Werbrouck