ZONDER BALLAST

Puristen vonden dat met Hitman: Absolution (2012) de franchise verwaterde: te veel vergevingsgezindheid, onnodige randanimatie en nevenplots. Die game had nochtans verschillende ijzersterke elementen die bij deze nieuwe reboot dan weer ontbreken. Dit subtitelloze Hitman kiest resoluut voor gamemechaniek en grafiek, maar vergeet een meeslepend verhaal te vertellen en boeiende personages te introduceren. Voorlopig althans, want de Deense ontwikkelaar en ...

Puristen vonden dat met Hitman: Absolution (2012) de franchise verwaterde: te veel vergevingsgezindheid, onnodige randanimatie en nevenplots. Die game had nochtans verschillende ijzersterke elementen die bij deze nieuwe reboot dan weer ontbreken. Dit subtitelloze Hitman kiest resoluut voor gamemechaniek en grafiek, maar vergeet een meeslepend verhaal te vertellen en boeiende personages te introduceren. Voorlopig althans, want de Deense ontwikkelaar en uitgever Square Enix beslisten om deze game niet in één keer maar in verschillende afleveringen op de wereld los te laten. Waarom de makers voor zo'n episodisch businessmodel gekozen hebben - doorgaans zie je dat vooral bij kleine, beginnende gamestudio's, die zo het risico spreiden - is een raadsel. De game is er in zijn huidige vorm alleszins niet op voorzien. Na wat trainingsopdrachten en een eerste volwaardige missie, die zich afspeelt op een Parijse modeshow, floept het spel koudweg terug naar het hoofdmenu. Geen boeiend overzichtsfilmpje, geen cliffhanger voor een volgende aflevering, nada. Alsof de makers hun eigen game koudweg een mes in de rug planten. Gelukkig hebben we nauwelijks klachten over de gameplay. De locatie van de missie was nog nooit zo uitgestrekt, divers en druk bevolkt. Ook de vrijheid die je krijgt om zelf moordmanieren te verzinnen en je doelwitten te observeren en te benaderen is prima. Het maakt deze eerste missie alvast meerdere malen herspeelbaar, om lustig verder te experimenteren met alternatieve oplossingen en moordwapens, of om 'beter' te presteren: onnodige slachtoffers vermijden, een kortere missietijd neerzetten, nog onopvallender tewerkgaan... Het is dus afwachten hoe Hitman na deze veel te korte, onaangeklede introductie verder zal evolueren. Met de aangeboden moordmogelijkheden, de grafische verpakking en de uitwerking van de omgeving is alleszins weinig verkeerd. In april sluipt hitman agent 47 naar Italië, in mei doet hij Marrakesh aan, en daarna volgen nog missies in Thailand, de VS en Japan. Gamers die het zaakje niet helemaal vertrouwen, wachten allicht beter tot alle episodes gelost zijn. In januari 2017 verschijnt een volledige - en hopelijk tegen dan ook volwaardige - editie van de game. HITMAN (INTRO PACK) *** PC, PLAYSTATION 4, XBOX ONE SQUARE ENIX DIMITRI DEWEVER