CLIFFHANGER

Dimitri Dewever medewerker Trends

Aan alle mooie liedjes komt een eind. Aan alle mooie games ook. Het sluitstuk van de Uncharted-saga is grafisch een pareltje, maar is net iets te lang.

ACHTERGROND Uncharted hoort grafisch al bijna negen jaar tot de PlayStation-top. Vooral sinds de tweede episode Among Thieves (2009) positioneert de reeks zich als een interactief Hollywoodspektakel. Met adrenalineverhogende achtervolgingen, epische omgevingen en bombastische confrontaties gaf de franchise een geheel nieuwe invulling aan het begrip ‘blockbustergame’. Na drie toptitels op PS3 doet Uncharted nu zijn echte intrede – we rekenen de remasters even niet mee – op PlayStation 4. De bedenkers zijn daarmee klaar met de reeks, al lijkt het onwaarschijnlijk dat uitgever Sony er meteen ook maar een punt achter zet.

HELD MET PEPERKOEKEN HART Het verhaal begint drie jaar na Drake’s Deception, de vorige game (die je niet gespeeld moet hebben om met Uncharted 4 aan de slag te kunnen). Nathan Drake heeft zijn leven als schattenjager vaarwel gezegd en zich met zijn vrouw Elena gesetteld. Maar wanneer zijn oudere broer Sam opduikt en om hulp vraagt, kan Nate niet nee zeggen. Samen met mentor Sully reizen ze uiteindelijk de halve aardbol af, op zoek naar een legendarische piratenkolonie, waar een goudschat ter waarde van 400 miljoen dollar verstopt zou liggen. Nate tracht ondertussen relatie, familie, vrienden en passie in balans te houden.

RENNEN, SPRINGEN, VLIEGEN, DUIKEN De verhaalmodus is met vijftien zowat een derde langer dan bij de vorige games. Extra speeltijd die de ontwikkelaar spendeert aan het uitdiepen van de personages en hun onderlinge relaties (met speelbare flashbacks en interactieve herinneringen), een handvol sluipopdrachten én een pak meer klim- en klauterwerk. Vooral dat laatste komt meer dan eens kunstmatig over en haalt de vaart onnodig uit het verhaal. Het met actieclichés overladen scenario doet er ook wat te lang over om op gang te komen, maar dán zit je ook op een vlammende rollercoaster.

VERDICT Wat omgevingsdetails en realisme betreft, zet deze game een nieuwe, hoge standaard. Je ervaart de claustrofobie van het gevangenisleven, je verkent al duikend onderwaterwerelden, je bengelt hoog boven de grond aan een grijphaak, je lost puzzels op in grotten: visueel is dit de meest verfijnde game die we ooit gespeeld hebben. Ontwikkelaar Naughty Dog komt op dat vlak nog verbluffender uit de hoek dan in The Last of Us. Maar dat grensverleggende niveau wordt bijlange niet bereikt op het vlak van thema’s, drama en vertelling. Desalniettemin: een must-play.

UNCHARTED 4: A THIEF’S END ****

PLAYSTATION 4 SCE

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content