DOOR Steven Tuffin
...

DOOR Steven Tuffin'In deze droogkomische en charmante roadmovie over de onverharde wegen van een slaperig kustplaatsje in het Zuiden van Mexico schuilt een wereld van weemoed. Cineast Fernando Eimbcke schetst in lange sequenties en met minimalistische eenvoud een bewogen dag uit het leven van een jonge man. Strijkjes Jarmusch, een stipje 25 Watts-slackergevoel van Rebella en Stoll, en vleugjes Kiarostami en De Sica maken van deze cinematografische verfrissing een gebald ori-gineel.' 'De kortfilms van de Duitse fotograaf en cineast Karl Kels vormen een regelrechte hommage aan de gebroeders Lumière. Hij filmt de veranderingen van het alledaagse met een enorme nauwkeurigheid. Zijn stille kortfilms bezitten door hun eenvoud een unieke poëtische kracht. De paradox tussen fictie en realiteit krijgt iets indringends en herkenbaars. Zijn werk is dan ook cinema pur sang, die op kunstzinnige wijze jongleert met chaos en orde, herhaling en verandering, ritme en beweging, het verwachte en het onverwachte.' 'Een ware cultfilm die het verdient opnieuw bekeken te worden. Het uitmuntende minimalistische acteerspel van de twee protagonisten, de strakke zwart-witbeeldregie en de quasidocumentaire aanpak van eenmalig filmmaker Leonard Kastle zorgen voor een onvervalst stuk Americana. Het verhaal van het muurbloempje dat samen met haar handlanger in een moorddadige spiraal terechtkomt, is gebaseerd op een fait divers uit de jaren veertig. Hoogst origineel, onderhoudend en behoorlijk griezelig.' 'De kleurrijke animatiefilms van de Amerikaanse kunstenares, activiste en filmmaakster Suzanne Pitt zijn in alle opzichten uniek en eigenzinnig. Met het guitige Asparagus katapulteerde ze naar de eenzame top van de onafhankelijke animatiefilmwereld. Dood en onverschilligheid sijpelen door in later werk als Joy Street en El Doctor. Pitts oeuvre getuigt van een gezonde onafhankelijkheid en de creatieve kracht die een kunstenaar daaruit kan halen.' 'Een film die afschuw wekt en tot nadenken stemt. Regisseur Yoav Shamir volgt de zonen en dochters van Israël die na hun verplichte legerdienst naar een Indisch vakantieoord trekken om zich er op drugs en alcohol te storten. Het geheel is een pijnlijk portret van ontredderde jongeren die de realiteit ontvluchten, maar tegelijkertijd gebrainwasht zijn door een systeem dat zowel Indiërs als Palestijnen denigrerend aankijkt. De regisseur velt nauwelijks een oordeel over de gebeurtenissen, wat deze bijzondere documentaire nog grimmiger maakt.'