Brugge die scone. Ook dit jaar trakteert Cinema Novo je op het beste wat de wereldcinema te bieden heeft, dit keer met speciale aandacht voor Zuid-Amerika.

Cinema Novo Festival

VAN 9 TOT 19/3, BRUGGE. INFO EN TICKETS: WWW.CINEMANOVO.BE

Meer van hetzelfde, maar dan helemaal anders. Dat is de bedrieglijk simpele succesformule van Cinema Novo, het Brugse festival voor de betere wereldfilm dat dit jaar aan zijn 23e editie toe is. Op het menu staan meer dan honderd films uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika, continenten die in het reguliere bioscoopaanbod te zelden aan bod komen maar die, zoals de avontuurlijk ingestelde cinefiel al lang weet, heel wat kwaliteit te bieden hebben.

Zuid-Amerika staat ditmaal extra in de spotlights, via een Focus-reeks die het sociale, familiale en surrealistische karakter van de Latijns-Amerikaanse film belicht. Deze selectie wordt trouwens opgehangen aan een speciale Luis Buñuel-miniretrospectieve, waarin wordt ingezoomd op zijn zogeheten Mexicaanse periode. Van de 32 films die de Spaanse peetvader van het surrealisme in de film heeft gemaakt, zijn er een twintigtal in Mexico gedraaid, aangezien Buñuel na de machtsovername door Generaal Franco weigerde naar zijn heimat terug te keren. Hoogtepunten uit deze periode, meteen ook de gouden jaren van de Mexicaanse filmindustrie, zijn Los Olvidados (1948), een grimmig portret van jonge straatboefjes, El (1952), een kritische blik op het Mexicaanse machismo en patriarchaat, El Angel Exterminador (1962), een bijtende satire op de bourgeois waarin Buñuel weer aanknoopt met zijn surrealistische humor en Simon Del Desierto (1965), een historisch drama gebaseerd op het leven van de 5e-eeuwse pilaarheilige Simeon.

Naast deze schat aan Zuid-Amerikaanse klassiekers, werden ook negen nagelnieuwe, nooit eerder in België vertoonde films geselecteerd voor de jaarlijkse festivalcompetitie. Zij dingen mee naar de Karibouprijs, een premie die geschonken wordt aan de distributeur die de winnende film aankoopt en uitbrengt. Daarnaast vind je in het algemeen programma – de hoofdmoot van het festival – ook nog eens films die straks sowieso in de zalen worden gebracht, maar op Cinema Novo hun Belgische première beleven. Hier is het vooral uitkijken naar de openingsfilm Iron Island, een Iraans drama over een Perzische tanker die honderden daklozen herbergt, naar Takeshis, de nieuwste komedie van Takeshi ‘Beat’ Kitano waarin de Japanse topregisseur een plagerig spelletje speelt met zijn eigen filmpersona én naar Election, een vlammende gangsterthriller van veelfilmer Johnnie To over de machinaties binnen de Hongkongse triades. Verder op de affiche: een handvol reprises van uitstekende wereldfilms die nog maar net uit roulatie zijn verdwenen, zoals Tsai Ming-Liangs groezelige pornokroniek The Wayward Cloud, La Niña Santa, een ontroerend drama uit Argentinië én Paradise Now, een beklijvende thriller over Palestijnse zelfmoordcommando’s.

Wie de term ‘wereldcinema’ nog steeds associeert met hermetische en sombere heimatfilms, moet dus eens naar Brugge afzakken. Is het niet voor de films, dan misschien wel voor een van de tentoonstellingen (onder meer met het fotowerk van Gabriel Figueroa, cameraman van Luis Buñuel), fuiven, dj-sessies of optredens. Dave Mestdach

Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content