VS, 1914
...

VS, 1914 DVD A-Film Films: - / ***Extra's: - In 1912 richtte Mack Sennett - ook bekend als de 'King of Comedy' - de Keystone Studio's op. De man gold als een pionier van het slapstickgenre, vandaar dat de Keystonefilms steevast als 'A Farce Comedy' werden aangekondigd. De prenten deden dienst als springplank voor aanstormend talent. Denk maar aan Gloria Swanson, W.C. Fields, Bing Crosby, Carole Lombard, Mabel Normand en uiteraard: Charlie Chaplin. In september 1913 haalde een van Sennetts agenten een zekere Charles Spencer Chaplin uit het vaudevillecircuit. Aanvankelijk werd Chaplin door Sennett te jong bevonden als acteur, maar hij wist de vermaarde regisseur en producent toch van zijn talenten te overtuigen. Het gevolg was Making a Living (1914). In zijn filmdebuut dingt Chaplin als schooier naar de hand van een vrouw op wie ook een bourgeois aast. De kortfilm bevat nagenoeg alle ingrediënten van de typische Keystonefarce: de kloof tussen rijk en arm, een grote vrouwengek, dolle achtervolgingen, een wilde politieman en allerhande fysieke kluchten. Schrik dus niet als er iemand een schop voor de broek wordt gegeven, in het gezicht gekletst wordt, stevig van de trap dondert, daarbij een gekke bek trekt of een pijl in het achterste krijgt. Kortom, het is niet meteen het soort visuele humor om je bij te bescheuren. Interessant evenwel is het feit dat Chaplin in zijn twee daaropvolgende sketchfilms - Mabel's Strange Predicament en Kid Auto Races At Venice - zijn iconisch geworden personage van de vagebond al definitief vormgaf. De ondeugende zwerver met bolhoed, snor en doorbuigende wandelstok was geboren! Chaplin had zo zijn eigen ideeën over gags en humor en het botste algauw met regisseuse Mabel Normand. Dat bewoog Sennett ertoe om Chaplin zelf zijn sketches te laten regisseren. Caught in the Rain (1914) was Chaplins regiedebuut, vele kortfilms zouden volgen. Hij maakte er één per week, met veel aandacht voor dramatische opbouw en spankracht. Deze Keystone Collection bevat tevens Mack Sennetts langspeelfilm Tillie's Punctured Romance (1914), met een van de mooiste scènes uit deze box: een passage in een cinema met Chaplin en Normand toont een fijn film-in-de-filmprocedé. Eerlijk is eerlijk: hoe belangrijk ze ook mogen zijn, deze soms oersaaie kortfilms blijven het exclusieve werkmateriaal voor filmhistorici, Chaplinadepten, verzamelaars en cinefielen PIET GOETHALS