De scenaristenstaking in Hollywood dwingt de Amerikaanse tv-zenders tot creatieve oplossingen. Hoewel, creatief... De staking van schrijvers in de Amerikaanse industrie blijft voorlopig duren: bij het ter perse gaan van dit nummer waren de gesprekken tussen de scenaristen en de studiobonzen na een tweetal weken staken wel weer begonnen, maar een oplossing was er nog niet meteen in de maak. Volgens de laatste berekeningen zou Hollywood 20 miljoen dollar per dag verliezen, en als het conflict nog lang aansleept zou de hele economie van de regio rond Los Angeles ontwricht kunn...

De scenaristenstaking in Hollywood dwingt de Amerikaanse tv-zenders tot creatieve oplossingen. Hoewel, creatief... De staking van schrijvers in de Amerikaanse industrie blijft voorlopig duren: bij het ter perse gaan van dit nummer waren de gesprekken tussen de scenaristen en de studiobonzen na een tweetal weken staken wel weer begonnen, maar een oplossing was er nog niet meteen in de maak. Volgens de laatste berekeningen zou Hollywood 20 miljoen dollar per dag verliezen, en als het conflict nog lang aansleept zou de hele economie van de regio rond Los Angeles ontwricht kunnen raken. Voor de tv-zenders in Amerika zijn de gevolgen natuurlijk nu al goed voelbaar. Veel belangrijke series en talkshows zijn ondertussen moeten stoppen wegens gebrek aan scenario's. En enkele reeksen die na Nieuwjaar van start zouden gaan, zoals het zevende seizoen van 24, zijn uitgesteld omdat de opnames stilliggen. Dat betekent dat de zenders met grote gaten zitten in hun programmaschema's, die ze moeten opvullen. En dan is de oplossing eenvoudig: reality. Want dat is goedkoop, snel gemaakt én vooral: je hebt er geen scenaristen voor nodig. Bij het bedenken van formats voor reality-tv tonen de Amerikanen zich dan ook weer erg vindingrijk. De show die de plaats van 24 komt innemen heet bijvoorbeeld The Moment of Truth, en het concept daarvan lijkt een beetje op Wie Wordt Euromiljonair: een kandidaat moet vragen beantwoorden, en hoe meer hij er juist heeft, hoe meer geld hij verdient. Maar er zitten wel een paar addertjes onder het gras: de vragen gaan ten eerste over het privéleven van de deelnemer in kwestie, en dan vooral over de pijnlijke kantjes ervan. Ten tweede zitten familie en vrienden van de man of vrouw in het publiek. En ten slotte is de kandidaat vastgemaakt aan een leugendetector, en het juiste antwoord geven betekent in dit geval dat die detector niet af mag gaan. Wie ooit met zijn buurvrouw het bed is ingedoken en daar een vraag over krijgt, kan dus kiezen tussen zijn huwelijk of een mooie geldprijs. Jerry Springer lijkt er plotseling een klasbak bij. Nog een andere gouden vondst is Celebrity Rehab, dat verder gaat waar Celebrity Shock ophield: in deze show trekken een achttal beroemdheden die verslaafd zijn aan drugs en/of alcohol naar een bekende afkickkliniek, om er voor de ogen van de camera's hun demonen te verslaan. Oké, 'beroemdheid' is zoals altijd bij programma's als dit een rekbaar begrip: Pete Doherty of Amy Winehouse doen niet mee aan Celebrity Rehab, wel mensen als Brigitte Nielsen, ooit fotomodel en vrouw van Sylvester Stallone, of Daniel Baldwin (foto), het minst bekende en blijkbaar ook meest wanhopige lid van de familie Baldwin. Celebrity Rehab gaat eveneens in januari van start en een tiental weken later zouden Baldwin en co afgekickt moeten zijn. Van de drugs tenminste: van hun ziekelijke drang naar aandacht zullen ze wel nooit meer afraken. (S.W.)