De Spaanse Arantxa Echevarría is een ervaren rot in de filmindustrie, maar debuteert nu pas met een girl meets girl-verhaal dat focust op de 'Roma' in 'romantisch'. De activistische cineast draaide met de ged...

De Spaanse Arantxa Echevarría is een ervaren rot in de filmindustrie, maar debuteert nu pas met een girl meets girl-verhaal dat focust op de 'Roma' in 'romantisch'. De activistische cineast draaide met de gedoogsteun van de Madrileense Romagemeenschap een licht verteerbaar liefdesdrama over twee lesbische gitana's. Op een weinig originele manier toont Echevarría een weinig gefilmde cultuur die zich - ondanks haar sensualiteit - nog steeds vastklampt aan haar patriarchale isolement. 'Vroeger werd de verloofde nog geroofd', blikken enkele dinosaurussen terug wanneer Carmen braafjes uitgehuwelijkt wordt. Met een amateurcast, handheld camera's, een soapy look en een oprechte female gaze wil Echevarría zich niet schuldig maken aan exotisme dat enkel folklore portretteert. Het pleit voor de filmwereld dat lgbtq-cinema intussen eigen clichés heeft ontwikkeld, al vinkt deze volgens het boekje afgehaspelde aanklacht tegen homofobie ze wel allemaal aan.