BRIEF ENCOUNTER

DAVID LEAN

GB 1945, MET CELIA JOHNSON, TREVOR HOWARD, CYRIL RAYMOND. 13.35 – EEN

Wie ongeneeslijk verliefd werd op een film als Wong Kar-wai’s In the Mood for Love mag zeker dit romantische monument van David Lean niet negeren. Lean volgt in deze film over een geval van bijna-overspel en de typische Britse stiff upper lip, twee getrouwde mensen die verliefd worden en bijna voor elkaar bezwijken, maar die zich nooit aan hun passie durven overgeven. Cecilia Johnson en Trevor Howard zijn Laura en Alec, een getrouwde huisvrouw en gerespecteerde dokter die elkaar ontmoeten in een treinstation, waar hij een korreltje steenkool uit haar oog verwijdert. Gedurende zes weken spreken ze elke donderdag af in het station om samen thee te gaan drinken, een boottocht te maken in het park of naar de bioscoop te gaan (met Love in the Mist en Flames of Passion op de affiche). Lean doet wonderen met de centrale locatie, het inmiddels verdwenen treinstation van Carnforth in Lancashire. Ook het gebruik van Rachmaninoffs Piano Concerto No. 2, de flashbackstructuur en Laura’s opbiechtende voice-over waren knappe vondsten, maar de meesterlijke zwart-witfotografie van Robert Krasker – de camera vangt de gezichten van de geliefden op het platform, opgelicht door de voorbijrazende stoomlocomotief Flying Scotsman – geeft dit onroerende liefdesverhaal de kracht van een thriller.

The Winslow Boy *** David Mamet, VS 1990. Deze adaptatie van een toneelstuk over de liefde van een vader voor zijn op de Royal Naval Academy van diefstal beschuldigde zoon, is een ongewone Mamet-film. Mamet maakt er vooral een studie van over Britse terughoudendheid (13.30 – VijfTV) The Robe ** Henry Koster, VS 1953. De allereerste film in CinemaScope blijft een regelmatig lachwekkend en onhandig geregisseerd religieus drama. De pulpkitsch spat van dit Romeinse sandalenspektakel met Richard Burton en Jean Simmons af (16.40 – BBC 1) Matchstick Man ** Ridley Scott, VS 2003. Het leven van een meesteroplichter met dwangneuroses (Nicolas Cage) neemt een onverwachte wending wanneer blijkt dat hij een tienerdochter heeft, die grote belangstelling koestert voor zijn illegale broodwinning. Soms onevenwichtig en voorspelbaar, maar altijd onderhoudend (21.20 – VT4) Huit Femmes *** François Ozon, FR-IT 2002. Niets is wat het lijkt in deze op en top vrouwelijke whodunit, met een rits coryfeeën als Catherine Deneuve, Isabelle Huppert en Fanny Ardant in de hoofdrollen. Een heerlijk geperverteerd melodramatisch moordmysterie vol bruuske plotwendingen en vrolijke zang- en dansnummertjes, waarin Ozon thema’s als frigiditeit, ontrouw, lesbische liefde, macht, nijd en afgunst bespeelt (23.10 – Canvas)

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content