1 Je boek lijkt heel erg autobiografisch, tot op het randje van het gênante af, maar is het dat ook werkelijk?
...

1 Je boek lijkt heel erg autobiografisch, tot op het randje van het gênante af, maar is het dat ook werkelijk? Bregje Hofstede: Ik wil dat de lezer zich gaat afvragen in hoeverre de 'ik' in mijn roman betrouwbaar is. Dat maakt deel uit van het literaire spel. De Bregje uit het boek lijkt openhartig, maar kan dat wel, een geloofwaardige, objectieve verteller zijn van je eigen leven? Iedereen schrijft fictie over zichzelf. Je moet immers zelf in je verhaal leven. De vertelster uit mijn boek heeft bijna tien jaar lang een verhaal over zichzelf verteld en ze weet niet of ze daar nog langer in kan leven, want er vallen steeds grotere gaten in. Als zij niet langer de ideale geliefde is, wie is ze dan wel? Is zij het meisje dat haar ouders ooit beschreven? Of dat uit haar dagboeken van wie ze vervreemd is? Of is zij het hoofdpersonage uit haar debuutroman? Door haar Bregje te noemen heb ik er nog een extra niveau aan toegevoegd: mezelf, de schrijver buiten het boek. Misschien is die gelaagdheid wel het meest waarachtige deel van dit personage. 2 Is liefde het opgeven van het eigen verhaal? Hofstede: Een liefdesverhaal heeft twee auteurs, je hebt er geen controle over. Wanneer mensen het over de ware liefde hebben, impliceert dat vaak ook een zekere overgave en opoffering - Romeo en Juliet, weet je wel. Alleen bestaan mensen uit verschillende facetten en passen die niet allemaal in dat liefdesverhaal. Erken je die veelkantigheid niet, dan kan dat gaan etteren. 3 Drift speelt in Brussel, de stad die je waardeert vanwege het Alice in Wonderland-gevoel dat ze bij je oproept, schrijf je. Wat bedoel je daar precies mee? Hofstede: Ik heb lang in Brussel gewoond en vind het een bevreemdende stad. Gewone huizen staan er naast gigantische flatgebouwen. Hier voel je je heel erg klein en tien meter verderop weer groot. Brussel is vaak gewoon ook een chaos. Ik woon nu in Amsterdam. Die stad zit in een vergevorderd stadium van disneyficatie en is hard op weg een tweede Venetië te worden, een stad zonder verrassingen, die precies aan de verwachtingen moet voldoen. Dat kun je over Brussel gelukkig nog niet zeggen. Wanneer mijn visite toerist wilde spelen, was het onmogelijk om hen een gestroomlijnde ervaring te bieden. Dan reed onze tram bijvoorbeeld tegen een auto of viel er iemand door een gat in de stoep.