Gegrom weergalmt door de gangen van het statige Balmoral Hotel in hartje Edingburgh, op een steenworp van het kasteel dat als een kroon boven de Schotse hoofdstad prijkt. De dreigende klanken worden voortgebracht door Mark Andrews, regisseur van Brave, de nieuwe tekenfilm uit de Pixar-studio. 'Sorry', zegt hij. 'Ik sta de pers al enkele dagen te woord en het is de enige manier om tussen de gesprekken door stoom af te blazen.' Andrews is geen typische Pixar-figuur, dat is het minste wat je kunt zeggen. Gevestigde waarden als Andrew 'WALL-E' Stanton en Lee 'Toy Story 3' Unkrich zouden niet opvallen in een bedrijf aan de rand van Brussel. Andrews lijkt met zijn imposante Jerommekeborstkast en gladgekamde haar weggelopen uit een Jean-Claude Van Damme...

Gegrom weergalmt door de gangen van het statige Balmoral Hotel in hartje Edingburgh, op een steenworp van het kasteel dat als een kroon boven de Schotse hoofdstad prijkt. De dreigende klanken worden voortgebracht door Mark Andrews, regisseur van Brave, de nieuwe tekenfilm uit de Pixar-studio. 'Sorry', zegt hij. 'Ik sta de pers al enkele dagen te woord en het is de enige manier om tussen de gesprekken door stoom af te blazen.' Andrews is geen typische Pixar-figuur, dat is het minste wat je kunt zeggen. Gevestigde waarden als Andrew 'WALL-E' Stanton en Lee 'Toy Story 3' Unkrich zouden niet opvallen in een bedrijf aan de rand van Brussel. Andrews lijkt met zijn imposante Jerommekeborstkast en gladgekamde haar weggelopen uit een Jean-Claude Van Damme-film. Zijn masculiene imago vloekt ook een beetje met het vrouwvriendelijke verhaal van Brave, over hoe Merida, de rebelse, roodharige puberdochter van de gevreesde koning Fergus en diens strenge echtgenote Elinor, het opneemt tegen de beer die jaren geleden het been van haar pa oppeuzelde. Niet verwonderlijk dus dat de film oorspronkelijk geregisseerd zou worden door een vrouw, Brenda Chapman, die eind jaren negentig de Dreamworks-animatieprent The Prince of Egypt maakte. 'De eerste Pixarprent over een vrouw, door een vrouw', klopten de digitaleanimatiepioniers zich op de borst. Maar na een tijdje werd Chapman bedankt voor haar diensten, met de alom bekende dooddoener 'creatieve meningsverschillen'. 'Het klopt dat Brenda met het basisidee kwam', snauwt Andrews, die steeds meer op een briesende bodyguard begint te lijken. 'Haar eigen relatie met haar dochter was veeleer tumultueus, vandaar het verhaal over een prinses die de conventies aan haar laars lapt. Maar na een tijdje bleken Brenda en onze bazen niet langer op dezelfde golflengte te zitten.' John Lasseter, creatief directeur van Pixar, houdt zich ook op de vlakte over Chapmans ontslag: 'Het was geen gemakkelijke beslissing, maar kwaliteit blijft het hoogste goed bij Pixar. Bij Ratatouille hebben we de oorspronkelijke regisseur ook vervangen, in dat geval door Brad Bird. Soms moet je knopen durven doorhakken.' Allemaal goed en wel, maar klopt het gerucht dat Chapman ontslagen werd omdat de toon van haar sprookje te subversief was voor de aandeelhouders van Pixar-moedermaatschappij Walt Disney Pictures? 'No comment.'Brave? Veeleer braaf zou je zeggen. 'Sommige dingen moeten niet aan de grote klok worden gehangen', aldus Andrews. 'Laten we ons focussen op het positieve: Brave is een prachtfilm geworden.' Op technisch vlak is de 13e Pixar inderdaad weer een pareltje. Van Merida's warrige lokken over de vacht van de gevaarlijke beer tot de ongerepte natuur van de Highlands van de 10e eeuw: het ziet er allemaal schitterend uit. Met dank aan artdirector Tia Kratter, die de film een speciaal plekje in haar hart heeft gegeven. 'Ik ben eindelijk eens buiten mogen komen', lacht ze. 'Voor de artdirection van A Bug's Life heb ik urenlang dode insecten zitten bekijken op de parking van Pixar, ten tijde van Monsters Inc. heb ik het ene pakhuis na het andere bezocht en van Cars herinner ik me vooral stoffige garages. Nu ben ik tijdens de voorbereidingen naar Schotland mogen gaan met mijn team.' Bij de reis naar Schotland hebben Kratter en co één belangrijke les geleerd: dat de beelden niet te mooi mochten worden. 'Wij hebben gestreefd naar imperfectie', zegt ze. 'Je moet opleggen dat het resultaat er niet te glad uitziet, omdat Schotland in werkelijkheid ook zo ruw is. Toen we in 2006 aan de film begonnen, dacht ik eerlijk gezegd dat Schotland één groot golfterrein was, maar tijdens onze rondreis zagen we meteen hoe oneffen het landschap is: het ligt er vol rotsformaties, distels, beekjes, noem maar op. Daarom hebben we de animatoren in ons hoofdkantoor gevraagd om een programma te schrijven dat de zaken er vooral niet te perfect uit laat zien. Een bijna onmogelijke taak - computers houden niet van onregelmatigheden - maar het is ze gelukt.' BRAVE VANAF 1/8 IN DE BIOSCOOP.DOOR STEVEN TUFFIN