FENDER STRATOCASTER

Eric Clapton, Jimi Hendrix, Buddy Holly: allemaal vielen ze voor de charme van de Fender Stratocaster. De toon - van bluesy rond tot trommelvliesperforerend scherp - snijdt door de mix. De keuze van de versie bepaalt je cool onder muzikanten. Dé risee is Alex Turner van Arctic Monkeys: hij speelt op een American Standard Strat uit de jaren 90. Kille, matte lak op de nek, vierkante stemsleutels, harde blokjes als brug - kortom, het is zoals oploskoffie in plaats van een ristretto. Voor de betere cafeïnekick: zie Tom Barmans Amerikaanse 1962-re- issue met een smalle kop, ronde Klusonstemmechanieken, een Fenderlogo in spaghettilettertjes en lak in Lake Placid Blue. The Real Sugar, indeed.
...

Eric Clapton, Jimi Hendrix, Buddy Holly: allemaal vielen ze voor de charme van de Fender Stratocaster. De toon - van bluesy rond tot trommelvliesperforerend scherp - snijdt door de mix. De keuze van de versie bepaalt je cool onder muzikanten. Dé risee is Alex Turner van Arctic Monkeys: hij speelt op een American Standard Strat uit de jaren 90. Kille, matte lak op de nek, vierkante stemsleutels, harde blokjes als brug - kortom, het is zoals oploskoffie in plaats van een ristretto. Voor de betere cafeïnekick: zie Tom Barmans Amerikaanse 1962-re- issue met een smalle kop, ronde Klusonstemmechanieken, een Fenderlogo in spaghettilettertjes en lak in Lake Placid Blue. The Real Sugar, indeed. Deze zomer te zien in de handen van: Alex Turner (Rock Werchter - 1 juli) Tom Barman (Pukkelpop - 20 augustus)In 1961 deed Gibson de grootste facelift vóór Cher borsthaar kreeg. De single cutaway van bouwer-uitvinder Les Paul werd verhakseld tot een dunne plank met dito nek en twee vleermuisachtige cutaways. Binnen de kortste keren liet Les Paul zijn naam van de kop halen, maar muzikanten lustten er pap van, onder wie Frank Zappa, Duane Allman, Pete Townshend van The Who, Angus Young van AC/DC en Max Cavalera van Soulfly - al heeft die laatste tegenwoordig een seutige kopie van het metalmerk ESP. Een van de uithangborden is nog altijd Robbie Krieger van The Doors, die dezer dagen een eigen model heeft bij Gibson. Voor de fijnproevers: de Vibrolatremelo mét ets van een lier. Klassiek geworden brol. Deze zomer te zien in de handen van: Robbie Krieger (Blues Peer - 17 juli) Max Cavalera (Lokerse Feesten - 31 juli)Zoek in de Encyclopaedia Britannica het woord 'dork' op, en er staat een foto van een Vox Mark VI bij, aan de toog 'Teardrop' genoemd. Het Britse Vox, bekend van zijn succulente AC30-versterkers, maakte in 1961 een prototype voor Rolling Stone Brian Jones. Al snel verhuisde de productie naar de Italiaanse EKO-fabrieken, huismerk van betaalbare rip-offs. De Mark VI heeft een transparante toon, vergelijkbaar met die van een doos Danish Butter Cookies. Een body in de vorm van een traan. Een ongeïnspireerde brok hout als headstock. Geassembleerd in een loods in Italië. Kunt u een betere ambassadeur voor de Vox Mark VI verzinnen dan Chris Martin van Coldplay? Soms is de realiteit beter dan fictie. Deze zomer te zien in de handen van: Chris Martin (Rock Werchter - 2 juli)De gitaar voor de Canvaskijker. De vroege rock-'n-roll - denk aan Scotty Moore bij Elvis en Bill Haley - werd gespeeld op holle jazzgitaren. Toen de rockers de volumeknoppen oostwaarts draaiden, begon de zaak hopeloos te feedbacken. Uitvinder Les Paul vond de oplossing: hij nam een houten balk, lijmde er twee holle helften van een jazzgitaar tegenaan, en klaar. Goed genoeg voor blueskoning B.B. King, die meteen meeging met de update ES-355 (hmmm, die geblokte positiepunten, die terecht onvolprezen Varitonetoonfilter). Dave Grohl van Foo Fighters kreeg een eigen model, met de kop van een Gibson Firebird. Een doorslagje van de versie van Trini 'If I Had a Hammer' Lopez, maar dat wist u vast al. Deze zomer te zien in de handen van: B.B. King (Gent Jazz - 9 juli) Dave Grohl (Pukkelpop - 18 augustus)'Het stormde buiten. Hij kwam binnen, sloeg zijn Tele tegen de muur om de sneeuw eraf te schudden, en maakte zich klaar voor de opnamesessie.' Bluesgitarist Michael Bloomfield wist het al: als de wereld vergaat, blijven er kakkerlakken en Fender Telecasters over. De eerste commercieel geproduceerde solid body-gitaar (een plank dus, niets hols) is nooit echt uit de rock verdwenen, en is de voorbije tien jaar aan een ware revival bezig. Verkrijgbaar in alle maten en gewichten, maar de Japanse versie van Mauro Pawlowski is zo oncool dat ze cool is: half uitgehold met één f-gat - een kwestie van looks en gewicht, niet van geluid - en twee surfpick-ups. Richtprijs: 800 euro. Smart sex with a winner! Deze zomer te zien in de handen van: Mauro Pawlowski (Pukkelpop - 20 augustus) 'Jazzmaster.' Zelden heeft iemand zich zo'n liesbreuk getild als Fender met zijn naam voor een solid body uit 1958. Al snel na de lancering was duidelijk dat jazzmuzikanten nog liever met hun broek op hun enkels werden gespot in La Panthère Noire dan met die plank in hun handen. Toen kwam de golf van surfmuziek, en de Jazzmaster was gered. Deze jongen heeft een geweldige twang, en die rare pick-ups oversturen ook nog eens als de beesten. Geen wonder dat angry young men als J. Mascis van Dinosaur Jr. en Elvis Costello deze gitaren boven elke andere aanbidden. Zoek op YouTube een liveversie van I Want You op, en u staat meteen in de genoemde kabardoes. Wel even wachten tot die jazzmen klaar zijn. Deze zomer te zien in de handen van: J. Mascis (Rivierenhof - 5 juli) DOOR BART CORNAND