OKTOBERREGEN In Rain bestuur je een naamloos knaapje dat alleen zichtbaar wordt wanneer hij zich in de plenzende regen begeeft. De vallende regendruppels tekenen een doorschijnend silhouet af, waardoor het personage visueel oplicht. In die vorm kun je makkelijk rondlopen, op en over obstakels klimmen en gebouwen binnenstappen. Door onder luifels, bruggen en in overdekte ruimtes te schuilen wordt de speelfiguur onzichtbaar. Ook in droge toestand is het mogelijk om rond te hossen met het personage, door nauwkeurig de stofwolkjes te volgen, of de kringen in waterplassen die zich bij elke voetstap vormen, door naar loopgeluiden te luisteren of door eerst in een modderpoel te dabberen zodat je onderbenen langdurig bruin kleuren. GEVAAR OP DE LOER Je volgt het silhouet van een vluchtend meisje, dat je uiteindelijk ook moet beschermen. Schuilen voor de regen is noodzakelijk om uit de vernietigende klauwen te blijven van diverse mythische wezens die zich in de spelwereld ophouden. Ook de schimmen van de hondachtigen, dinoverwanten en reusachtige poortwachters die je tegenkomt, zijn uitsluitend in de regen waarneembaar. Het is doorgaans de bedoeling om geruisloos én door te zigzaggen langs droge, beschutte plekjes onopgemerkt voorbij de beesten te glippen. Je dient daarbij zo weinig mogelijk lawaai te maken en het pletsen door plassen en omstoten van voorwerpen tot een strikt minimum te beperken. Ook doe je er goed aan geregeld een spurtje in te zetten én op het juiste moment dekking te zoeken in kasten en achter deuren. GEWELDLOZE CONFRONTATIES De levels in Rain zijn opgebouwd als heldere omgevingspuzzels, waarbij je met logisch redeneren, proberen en uitsluiten van opties uiteindelijk tot een oplossing komt. Doorgangen zoeken, het geheimzinnige meisje beschermen door de aandacht van de beesten in haar kielzog af te leiden, sleutels opsporen, objecten verslepen, wezens in de val lokken zodat ze bepaalde constructies vernielen of zelf de dupe worden: er is genoeg diversiteit en uitdaging voorzien, zonder dat de moeilijkheidsgraad ooit frustrerend hoog ligt. Wel zul je geregeld fouten maken, het leven laten en alternatieve oplossingen moeten zoeken. Trial-and-error maakt onlosmakelijk deel uit van het spelconcept. VERDICT Rain is sprookjesachtig, lichtjes onheilspellend, rustgevend, melancholisch en romantisch, zonder ooit klef te worden. Het spel slaagt erin om puur met beelden en tekstflarden die tevoorschijn springen wanneer je door de omgeving struint een poëtisch verhaal te vertellen. De omkaderende introfilmpjes ogen door hun contrasterende waterverflook erg apart, terwijl de soundtrack pendelt tussen weemoedige strijkers, geïsoleerde pianostukken, een vocale versie van Clair de Lune van Claude Debussy én warme Amélie Poulain-achtige bandoneonmuziek. Rain mag u gerust op gelijke hoogte zetten met kunstzinnige meditatiegenoten Flower (2009), The Unfinished Swan (2012), Ico (2001) en Journey (2012). Stijlvolle klasse.

RAIN
...

RAIN PLAYSTATION 3 SCEE GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID ****DIMITRI DEWEVER