Ridley Scott Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani, Ali SulimanDat de nieuwe terreurthriller van Ridley Scott in Amerika al na twee weken uit de zalen werd gehaald, had wellicht vooral met de sombere financiële tijdingen te maken, al valt de film ook kwalitatief dik tegen. In tegenstelling tot wat het onderwerp doet vermoeden - de War onTerror en de rol van de CIA daarin - heeft Scott immers niets fundamenteels te melden. Hij houdt het dan ook bij een lauw potje Hollywoodentertainment, bevolkt door oost-west-karikaturen en met vooral aandacht voor...

Ridley Scott Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani, Ali SulimanDat de nieuwe terreurthriller van Ridley Scott in Amerika al na twee weken uit de zalen werd gehaald, had wellicht vooral met de sombere financiële tijdingen te maken, al valt de film ook kwalitatief dik tegen. In tegenstelling tot wat het onderwerp doet vermoeden - de War onTerror en de rol van de CIA daarin - heeft Scott immers niets fundamenteels te melden. Hij houdt het dan ook bij een lauw potje Hollywoodentertainment, bevolkt door oost-west-karikaturen en met vooral aandacht voor zijn hightechgadgets en genoeg potsierlijke ingevingen om te kunnen doorgaan voor de liveaction-sequel op de marionettensatire Team America: World Police. Nochtans werd het verhaal neergepend door The Departed-scenarist Wiliam Monahan, die zich op het boek van journalist David Ignatius baseerde. Diens roman begint met een zelfmoordaanslag in Manchester en laat je meteen kennismaken met de Bin Laden-lookalike van dienst: de fundamentalistische moslimgoeroe Al-Saleem. Terwijl die in een videoboodschap de westerse wereld bedreigt, probeert CIA-agent Roger Ferris (DiCaprio) ondertussen in het Midden-Oosten zijn terreurnetwerk op te sporen. En dat met de hulp van de lepe chef van de Jordaanse geheime dienst (Mark Strong) en vooral diens in cynische dooddoeners gespecialiseerde baas Ed Hoffman (Russell Crowe). Vanuit het CIA-hoofdkwartier in Langley volgt Hoffman alle operaties op de voet - of beter: op een groot plasmascherm. De CIA blijkt immers over een soort opgedreven Google Earth te beschikken waarmee elke beweging van Ferris zelfs in de woestijn kan worden gevolgd, wat een mens zich doet afvragen waarom de CIA die satelliettechniek niet bezigde om in de grotten van Bora Bora te loeren. Bovendien is dat niet eens het meest onwaarschijnlijke aan dit pseudorealistische potje terreurporno. Die credit gaat ofwel naar de relatie van Ferris met de Syrische verpleegster op wie hij halverwege plots verliefd wordt, een melig scenarioschaamlapje om toch maar niet van anti-Arabische sentimenten te worden verdacht. Ofwel naar de scènes waarin DiCaprio undercover gaat en daarvoor zijn beste kaftan, Talibanbaardje en bruine contactlenzen bovenhaalt. Toegegeven: ook in Black Hawk Down kon Scott al bezwaarlijk van een genuanceerde kijk op het militaire of geopolitieke apparaat worden beschuldigd. Maar daar leverde de Britse designfilmer achter Alien, Blade Runner en Gladiator ten minste nog enkele adrenalineopwekkende actiescènes af. Hier moet je het stellen met een oerconventionele, weinig opwindende collage aan CNN-achtige footage, helikopter-shots, hightechspionagespeeltjes en close-ups van een zongebruinde DiCaprio in machomodus, die meer blutsen en builen oploopt dan die keer dat hij naast Kate Winslet de ijszee inzonk. Een holle thriller die niet half zo slim is als hij denkt te zijn. Dave Mestdach