Een winterse avond aan een Brusselse kade. Een Volvo staat er eenzaam geparkeerd, de koplampen gedempt. Iets té mechanisch kijk ik de andere kant op, neem nog een lange trek van mijn sigaret en toets het afgesproken telefoonnummer in. In de wagen licht een gsm op, de bestuurder geeft me een teken. Ik graai de laptop uit mijn tas, stap richting auto en open het portier.
...

Een winterse avond aan een Brusselse kade. Een Volvo staat er eenzaam geparkeerd, de koplampen gedempt. Iets té mechanisch kijk ik de andere kant op, neem nog een lange trek van mijn sigaret en toets het afgesproken telefoonnummer in. In de wagen licht een gsm op, de bestuurder geeft me een teken. Ik graai de laptop uit mijn tas, stap richting auto en open het portier. 'CIA-stijl, dit', grijnst de bestuurder, Michael R. Roskam. De Limburgse regisseur gooide zéér hoge ogen met Rundskop (2011) en mocht daarna naar Hollywood verkassen om met Tom Hardy en wijlen James Gandolfini The Drop (2014) in te blikken. In Brussel is hij nu zijn derde langspeler aan het monteren, Le fidèle, een liefdesverhaal over twee adrenalineverslaafde extremen: Gino 'Gigi' Vanoirbeek, een Brusselse overvaller, en Bénédicte 'Bibi' Delhany, een racepilote van goede komaf. Roskams vaste partner in crime Matthias Schoenaerts speelt Gigi, La vie d'Adèle-ster Adèle Exarchopoulos is Bibi. MICHAËL R. ROSKAM: Eigenlijk moest Le fidèle mijn tweede film worden. Het idee schoot me te binnen terwijl ik Rundskop, dat zich in en rond mijn geboortestad Sint-Truiden afspeelt,nog aan het schrijven was. Ik was toen bezig met een backstory voor de broer van Rundskop-hoofdpersonage Jacky. Maar die verhaaltak werd te zwaar en kon beter een aparte boom worden, vond ik. Ik besloot een soort Belgian crime trilogy te gaan maken, waarbij ik de setting van een fictief verhaal telkens zou inspireren op een typisch Belgisch crimineel milieu. Rundskop was een noodlotsdrama op de taalgrens binnen de hormonenmaffia, Le fidèle wordt een liefdesdrama tegen de achtergrond van het Brusselse banditisme. Patrick Haemers, Philippe Lacroix, Basri Bajrami, Kapllan Murat, maar inderdaad ook Petit Robert: die gangsters en hun omgeving uit de tweede helft van de vorige eeuw hebben mij sterk geïnspireerd. Vanuit een misplaatst moreel besef hadden ze zo hun eigen theorieën over waarom het oké was om een gewapende overval te plegen. Sommige van die jongens zagen zichzelf als punk- of rockster. Maar wat dat slag mensen vooral bindt, is een gebrek aan opvoeding. Alleszins, daar focust Le fidèle niet op. Mij gaat het vooral om Gigi en Bibi, om wat ze voor elkaar voelen. Elke rationeel denkende mens zou zeggen dat een relatie tussen een zware crimineel en een dochter van een rijke ondernemer gewoonweg hopeloos is. Maar ondanks alle verschillen en omstandigheden blijven ze hun liefde voor elkaar trouw. Via twee hoofdpersonages uit twee extreem tegengestelde, unieke milieus hoop ik een soort grandeur te creëren waarin het publiek kan wegdromen en zich tegelijk kan herkennen. ROSKAM: Nicolas gebruikt voor elke film andere referenties uit de fotografie en de schilderkunst. Voor The Drop was dat het werk van de Brooklynse schilder George Bellows. Nu hebben we niet bewust naar één stijl gezocht. Je zult Nicolas' hand er zeker in herkennen, maar het wordt geen 100 procent duistere film. De sfeer die het begin van Le fidèle moet opwekken, omschrijven Nicolas en ik als 'Brussels Riviera'. Iets tussen onze hoofdstad en de Côte d'Azur. Klinkt misschien raar om Brussel ook met veel licht en kleur in beeld te brengen, maar deze stad is minder grijs dan je denkt. ROSKAM: (grijnst) Ik ga je nu uit mijn auto zetten. LE FIDÈLE Nog geen releasedatum bekend. door Sebastian Roth ? foto Kris Dewitte'Le fidèle speelt tegen de achtergrond van het Brusselse banditisme, maar mij gaat het vooral om wat de hoofdpersonages, gangster Gigi en rijkeluisdochter Bibi, voor elkaar voelen.'