Babel

Ik blijf erbij dat beste film en beste regisseur bij elkaar horen, maar vermoedelijk zullen de twee prijzen ook dit jaar losgekoppeld worden omdat de Academy Scorsese toch niet kan blijven vernederen. Indien 'America's greatest living director' dan toch eindelijk zijn zuurverdiende gouden beeldje mee naar huis neemt, dan is het wel voor een mindere film: al zijn kwaliteiten ten spijt is The Departed geen Raging ...

Ik blijf erbij dat beste film en beste regisseur bij elkaar horen, maar vermoedelijk zullen de twee prijzen ook dit jaar losgekoppeld worden omdat de Academy Scorsese toch niet kan blijven vernederen. Indien 'America's greatest living director' dan toch eindelijk zijn zuurverdiende gouden beeldje mee naar huis neemt, dan is het wel voor een mindere film: al zijn kwaliteiten ten spijt is The Departed geen Raging Bull, GoodFellas of The Age of Innocence.` Ik kies voor Scorsese omdat hij het meer dan wie ook verdient. Een outsider is misschien Paul Greengrass omdat zijn film toch zéér sterk was en verrassend weinig andere nominaties heeft. Alhoewel. Zou de Academy het aandurven om Scorsese nog maar eens met lege handen naar huis te sturen? Dat geloof ik nooit. Als Babel de beste film wordt, dan wordt Scorsese zo goed als zeker de beste regisseur. Ik weet dat ik dat in deze kolommen al een keertje eerder met stellige zekerheid heb beweerd, maar dit jaar kan het écht niet anders, of ik ga op mijn blote knieën naar Scherpenheuvel. The Departed is bovendien een uitstekende en vintage Scorsesefilm, stukken beter dan The Aviator. En zijn grootste concurrent is een Mexicaan. Met alle respect voor de Mexicaanse medemens, maar ik denk niet dat Hollywood al rijp is voor een Mexicaanse laureaat, laat staan één die instituten als Scorsese, Eastwood of Frears zou kloppen. Wordt het Scorsese of niet? Wat mij betreft niet. Scorsese is voor de zesde keer genomineerd en moest al minstens drie Oscars op zijn schouw hebben staan. Maar voor The Departed verdient hij die prijs niet. Hij heeft in het genre veel betere films gemaakt. Hij neemt het op tegen vier regisseurs die veel belangrijker films hebben afgeleverd, films die ons aan het denken zetten. Eastwood is al te vaak bekroond. Iñárritu mag de prijs krijgen. Paul Greengrass heeft nog te weinig bewezen, maar Stephen Frears maakt met The Queen al zijn zoveelste meesterwerk en heeft ook al jaren recht op een Oscar. Ik vrees dat Scorsese het haalt, maar ik stem op Frears. Fijn dat Paul Greengrass hier tussen staat, want voor mij blijft United 93 dé film van het jaar, die dan ook veel meer nominaties had verdiend. Toch gaat het hier tussen Iñárritu en Scorsese, waarbij ik me écht niet kan voorstellen dat ze Scorsese weer zonder prijs op het vliegtuig naar New York durven te zetten.