Eerste zinnen De als een heimachine beukende drums, de bezwerend gillende gitaarlijnen, de bas die danst als een logge beer en die lyrische stem: eerst ingetogen, dan steeds wanhopiger. Heroes van David Bowie dendert als een goederentrein mijn vijftienjarige lev...

Eerste zinnen De als een heimachine beukende drums, de bezwerend gillende gitaarlijnen, de bas die danst als een logge beer en die lyrische stem: eerst ingetogen, dan steeds wanhopiger. Heroes van David Bowie dendert als een goederentrein mijn vijftienjarige leven in. Wat valt er in vredesnaam nog naar boven te spitten over Bowies Berlijnse periode, over die creatie van zijn Europese canon na de cokejaren in LA? Leo Blokhuis, de Nederlander die door compagnon Matthijs van Nieuwkerk popprofessor wordt genoemd in tv-programma's zoals Top 2000 à gogo of De nacht van de popmuziek, is alleszins geen onderzoeksjournalist. Ook in dit 'muzikaal Berlijn voor dummies' lepelt hij bekende feiten op, waarbij vooral de lange aanloop richting Bowie weet te boeien. Berlijn krabbelde uit de Eerste Wereldoorlog recht als een vooruitstrevende, kolkende metropool waar expressionisten en dadaïsten, instrumentenbouwers, film- en theatermakers, componisten en schrijvers ideeën ontwikkelden die - daar sta je pas echt van te kijken - tot op vandaag natrillen. Blokhuis presenteert de historie bondig, en ook de foto's en illustraties houden de drempel laag. Een aardige samenvatting van honderd jaar eigengereide Berlijnse scheppingsdrang.