BELLE DE JOUR

LOUIS BUñUEL

FR-SP 1967, MET CATHERINE DENEUVE, JEAN SOREL, MICHEL PICCOLI. 23.30 – FRANCE 3

In dit hypnotiserende psychodrama (naar de roman van Joseph Kessel) zet Catherine Deneuve een van de beste rollen uit haar carrière neer. Met dank aan Luis Buñuel, die haar imago van blonde ijskoningin tot op het bot weet te exploiteren. Zonder een gezichtsspier te bougeren, doolt Deneuve over het doek als de jonge doktersvrouw die haar seksuele fantasmes niet langer onder controle heeft en besluit bij te klussen in een luxebordeel. Daarbij velt Buñuel niet het minste oordeel over zijn chique hedoniste die in een mantelpakje van Yves Saint-Laurent haar sadomasochistische verlangens in de praktijk brengt, met als klassiek geworden scène: de droomsequens met de paardenkoets waarin Deneuve onder het goedkeurend oog van haar echtgenoot door enkele lakeien wordt verkracht. Hoewel een en ander begint als een bedrieglijk helder in beeld gezette vertelling, laat Buñuel – de grootmeester van het gefilmde surrealisme – waan en werkelijkheid steeds subtieler door elkaar glijden, waardoor het alsmaar lastiger wordt om Deneuves fantasieën, jeugdtrauma’s en bordeelbelevenissen van elkaar te onderscheiden.

Immortel (ad vitam) ** Enki Bilal, Fr 2004. Stripgoeroe Enki Bilal transponeert zijn eigen comics naar het witte doek en weeft daarvoor diverse technieken dooreen: klassieke cel-animatie, CGI-achtergronden, getekende fabelfiguren en acteurs (o.a. Charlotte Rampling) die tussen de greenscreens worden gedropt. Het resultaat is visueel verbluffend, maar inhoudelijk nogal mager, tenzij u houdt van sciencefictionsprookjes over vliegende auto’s, Egyptische goden en humanoïde hamerhaaien. (20.45 – La Deux) Keoma *** Enzo Castellari, It 1976. Grimmige spaghettiwestern over een mysterieuze bastaard – vertolkt door Django-icoon Franco Nero – die zijn geboortedorp moet bevrijden van een bende gunslingers. Liefhebbers van zweterige close-ups, brutale shoot-outs, piepende saloondeuren, tandeloze hoeren en voorbijwaaiend tumbleweed, spuwen nu al enthousiast op de grond. (20.40 – Arte) Bubbles Galore (0) Cynthia Roberts, Can 1995. Trash-cinema met feministische inslag over een biseksuele pornografe (pornoster Nina Hartley) die haar mannetje tracht te staan in de erotische vleesindustrie. Wees gewaarschuwd echter: de film is zo knudde dat de Canadese subsidiecommissie er indertijd bakken kritiek voor te slikken kreeg, om van cast en crew nog maar te zwijgen. (00.35 – Arte)

(D.M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content