AVE AUDREY. Ze voert nog regelmatig de polls aan als mooiste vrouw ooit, maar achter het vrolijke, serene en magnetische uiterlijk van Audrey Hepburn school een onzekere, heel kwetsbare filmster.

Bekoorlijk – Het leven van Audrey Hepburn

DONALD SPOTO

ARCHIPEL, 343 BLZ, euro 21.50

Een paar jaar na haar dood aan darmkanker in 1993 verschenen er al enkele degelijke biografieën over het in Brussel geboren stijlicoon Audrey Hepburn, onder anderen van Barry Paris en Alexander Walker ( Her Real Story). De vraag is dan ook wat een gerenommeerd biograaf en researchbeest als Donald Spoto, die boeken over Marlène Dietrich, Ingrid Bergman, Alfred Hitchcock, James Dean en Marilyn Monroe op zijn naam heeft, nog kan toevoegen aan alles wat we over haar goed gedocumenteerde leven weten. Het antwoord is: weinig. Maar zijn opvallend compacte biografie leest als een vlotte roman en Spoto gunt ons wel een fascinerend inzicht in het leven, de twijfels en de angsten van Hepburn, die als 24-jarige met haar hoofdrol in Roman Holiday een totaal nieuwe look introduceerde.

Spoto steekt niet overdreven veel tijd in een analyse van de impact van de aanbiddelijke Hepburn op het modebeeld of in bevlogen beschrijvingen van haar acteerprestaties in films als Sabrina, Funny Face of Breakfast at Tiffany’s. Al noemt hij haar vertolking in Zinnemans The Nun Story – een film waar hij lang bij stilstaat vanwege nieuwe onthullingen over Hepburns affaire met scenarist Bob Anderson – ‘een van de indrukwekkendste in de geschiedenis van de film’. De auteur graaft vooral naar de intieme Hepburn, via interviews met vrienden en reconstructies van privé-gesprekken alsof hij er zelf bij was. Dat gaat van details over haar ettelijke romances, haar ongelukkige huwelijk met de dominante acteur-regisseur Mel Ferrer, haar miskramen (een vijftal), haar rookverslaving (drie pakjes per dag), haar hond, de jacketkronen op haar tanden en haar depressies, waaraan ze overigens probeerde te ontsnappen door te acteren, ook al vond ze het een zenuwslopende aangelegenheid. Toch geeft dit boek een indringend beeld van de vrouw achter de actrice in Givenchygarderobe: een en al elegantie en stijl, onschuldig en aardig (‘Ze zou zelfs met Hitler kunnen opschieten’), maar ook verschrikkelijk fragiel en kwetsbaar. Een tere heilige.

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content