Wang Xiaoshuai met Cui Lin, Li Bin, Zhou Xun Taiwan-FR 2000 23.30 – CANVAS

Een moderne Chinese variant op Ladri di biciclette, Vittorio De Sica’s neorealistische klassieker uit 1948. Maar deze citytrip op twee wielen is behalve een kroniek over de chaotische megametropool Beijing en een verhaal over het opgroeien van twee tieners ook een stevige kritiek op de recente sociale veranderingen, het urbane beleid en het nieuwe kapitalisme waarvan China in de ban is. De 17-jarige Guei is pas vanuit het platteland in de hoofdstad gearriveerd. Hij vindt er een job als koerierjongen per fiets. Onheil overvalt hem wanneer zijn zilveren stalen ros gestolen wordt. De fiets belandt op een vlooienmarkt waar hij door leeftijdgenoot en student Jian gekocht wordt. Terwijl Guei wanhopig naar zijn rijwiel op zoek is, kruisen hun paden elkaar. Regisseur Wang Xiaoshuai is een van de leidinggevende figuren van de Zesde Generatie, de nieuwe lichting filmmakers die hun heil gingen zoeken in het realisme in plaats van in het esthetische raffinement zoals Zhang Yimou & co. Xiaoshuai heeft zowel oog voor de moderne als de traditionele Chinese architectuur, maar kijkt toch met meer affectie naar de hutongs – de eeuwenoude gekasseide steegjes en lanen met hun residentiële woningen – dan naar de recente hoogbouw. De licht nostalgische toon van dit portret over het verlies van onschuld en oude waarden en de dromen en ontgoochelingen van de nieuwe immigranten mag dan ook geen verwondering wekken.

Phileine zegt sorry* Robert Jan Westdijk, NL 2003. De gelijknamige Nederlandse roman van Ronald Giphart flirt ook bij ons met een cultstatus. Het personage van de vuilbekkende en door seks geobsedeerde Phileine – haar vriendinnen noemt ze ‘spermacontainers’ – was dan ook speciaal. Kim Van Kooten vertolkt de titelheldin met flair in deze vrij trouwe adaptatie die onze Noorderburen weer even het ‘Verhoevengevoel’ bezorgde’ (22.20 – VTM) La ley del deseo*** Pedro Almodóvar, SP 1986. Uitzinnig passioneel melodrama over seksuele identiteit, familie, de artistieke creatie en de herenliefde in het vurige Madrid van La Movida. Een van Almodóvars eerste echte volwassen films (23.05 – Arte) The Battle of The Sexes* Charles Crichton, GB 1959. Peter Sellers is in pre- Pink Panther-stemming in deze fabel over een klerk die de modernisering van een textielfabriek probeert te saboteren. Geen Lavender Hill Mob, maar Crichtons clash tussen oud en nieuw is vermakelijk (BBC 2 – 01.50).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content