Bazart ANATOMIE VAN EEN HYPE

© Athos Burez

Geen vaderlandse muzikale hype die dit jaar groter was dan Bazart. Maar de gouden medaille had ook een keerzijde, zegt manager Alexander Vandriessche. ‘Het ging voor velen te snel.’

28 september 2015

‘Hier zal niets van komen’

De single Goud verschijnt. Het is, na Tunnels, de tweede vooruitgeschoven track uit de ep Bazart.

ALEXANDER VANDRIESSCHE:Breintrein heette Goud aanvankelijk, en de demoversie kun je nauwelijks vergelijken met de song zoals hij nu is. Bazart klonk in het begin nog helemaal anders dan nu – ‘de Vlaamse The Afghan Whigs’ noemde de baas van de Charlatan in Gent hen. Maar dat nummer had wel al alles wat een single moet hebben: een goede structuur, een poppy refrein en dat catchy zinnetje: ‘Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel.’ Het is met die demo dat ik bij de platenfirma’s ben gaan aankloppen. Ze weigerden Bazart allemaal.

We spreken 2014, het jaar waarin ik met hen ben beginnen te werken. Ik heb zanger Mathieu Terryn en co. leren kennen via een gezamenlijke vriend: Max Colombie van Oscar and the Wolf, van wie ik ook de manager ben. Als iemand die met Noordkaap en Gorki opgegroeid is, trok Bazart mij meteen aan. Meer nog: naar zo’n Nederlandstalig project was ik als manager op zóék want er was in dat segment al enige tijd niet veel meer gebeurd – behalve dan de dialectpop, maar daar ben ik nogal allergisch aan.

‘Het publiek is nog niet klaar voor zo’n Nederlandstalige act’, zeiden de festivalpromotoren in de zomer van 2015, toen we Tunnels net uitgebracht hadden. Die single heeft het niet slecht gedaan op de radio. Hij werd overdag gespeeld op Studio Brussel, zij het in lage rotatie.

Eind september probeerden we het opnieuw met Goud. Ik bracht de single, in de versie zoals we die nu kennen, naar de radiozenders. Om dan te horen te krijgen dat hij in het avondblok van Studio Brussel gedraaid zou worden, tijdens Zender. ‘Gasten, hoe kan dat?’ mailde ik in al mijn teleurstelling naar StuBru. Ik zat toen met mijn gezin in Italië. Zender is een waardevol programma, maar het was voor ons geen stap vooruit. En ik maar met Mathieu bellen vanuit Italië. ‘Hier zal niets van komen’, zeiden we tegen elkaar.

15 november 2015

‘Lik op stuk’

Bazart stelt zijn ep voor in een uitverkochte AB Club.

VANDRIESSCHE: Nog dat najaar begon er plots een buzz rond Bazart te ontstaan, zonder dat we die zelf gecreëerd hadden. De reacties op de sociale media waren overweldigend, en de ticketverkoop voor hun eerste AB Club-concert in november, die al in de zomer gestart was, begon enorm hard te gaan. Zó hard dat die show een maand of twee vooraf uitverkocht was. Met Oscar and the Wolf deed ik in die tijd al Sportpaleizen vollopen, dus ik was wel wat gewoon. Maar met niets meer dan het bescheiden hitje Tunnels de AB Club uitverkopen met Bazart, dat had ik écht niet verwacht. Het is toen dat ze bij Studio Brussel ook begonnen te beseffen dat die avondrotatie eigenlijk niet gerechtvaardigd was. Ze namen Goud op in het dagprogramma. Wat later was het een hit.

Die AB Club-show was het grote kantelmoment. Het publiek zong alle songs van de ep woord voor woord mee. Dat deed me echt wel iets. De platenfirma’s die hen afgewezen hadden, de festivals die niet geïnteresseerd waren, de radiostations die niet meteen meewilden: we gaven hun allemaal lik op stuk.

Het ging plots snel: we verkochten de Vooruit in Gent en Het Depot in Leuven uit, en we stonden op We Are Open in Trix. Alle Vlaamse radiozenders sprongen op de kar. En dan volgde Nederland, vooral dankzij Giel en De wereld draait door.

25 april 2016

‘Goud, is dat in België al een beetje een groot nummer?’

Matthijs van Nieuwkerk weet nauwelijks welke band hij over de vloer krijgt in De wereld draait door.

VANDRIESSCHE: (lacht) Goud was op dat moment een groot nummer, ja. Records had het toen nog niet gebroken, maar er waren toch al veel haters, mensen die het zo beu gehoord waren dat ze er op sociale media kost wat kost hun mening over ventileerden. Haters hebben is altijd een goed teken. Pas dan weet je dat je aanwezig bent, dat je iets aan het doen bent dat lééft.

De wereld draait door was belangrijk voor ons. Dat programma trekt alle lagen van de Nederlandse bevolking aan, en de andere media volgen dat heel nauwgezet op. Als je in die show opvalt, kun je je publiek dus serieus verbreden. Dat is gelukt.

Of toch min of meer, want het is vreemd gelopen in Nederland. Na DWDD is Goud in de playlists van de radiostations terechtgekomen, maar na vier à vijf weken was dat alweer voorbij. De volgende single, Chaos, hebben ze zelfs geweigerd – ’te kleinkunstig‘, vonden ze. Het gekke is: in Nederland wordt binnenkort de Song van het Jaar gekozen. Naar wat ik hoor, zou Goud weleens hoog kunnen eindigen, en denken ze eraan het nummer daarna een tweede leven te geven op de radio. Een beetje hetzelfde verhaal als in België, dus.

13 mei 2016

‘What. The. Fuck?’

‘Ik wil van vooraan tot achteraan iedereen zien springen. Iederéén. Geen rugklachten, geen excuses. En val niet van het balkon, alstublieft.’ Mathieu Terryn en Bazart spelen de AB plat – de grote zaal, dit keer.

VANDRIESSCHE: Het springmoment! Een fan had dat vanaf het balkon gefilmd, en die video is viraal gegaan. Het was dan ook onwaarschijnlijk, hoe die menigte uit haar dak ging tijdens Goud. Ik ben al vaak in de AB geweest, maar zo uitzinnig had ik het publiek daar nog nooit geweten. Het ontplófte gewoon. Misschien denk je dat die momenten georkestreerd zijn, maar dat is niet zo. Dit had niemand in de hand, ook de band zelf niet.

‘What. The. Fuck?’, riep Mathieu op het podium. Dat was ook het gevoel dat na afloop bij de band overheerste. Ze zijn die avond niet meer van hun wolk afgekomen. Niet dat ze het niet kunnen plaatsen, hoor. Die mannen zijn omringd door vrienden die ook al wel wat successen hebben gekend: Max Colombie met Oscar and the Wolf, en Mathieus lief Justine Bourgeus met School Is Cool. Maar vanzelfsprekend zullen ze die bijval nooit vinden. Alle vijf de groepsleden houden elkaar stevig met de voeten op de grond. En dat is maar goed ook.

Dat AB-concert liet zien dat Bazart een topact aan het worden was. En toch waren er nog festivalpromotoren die niet helemaal doorhadden wat er aan het gebeuren was. ‘We willen de band boeken voor 2000 euro’, zeiden ze dan. Waarop ik dacht: ‘Wát? Zien jullie dan niet wat hier gaande is?’ We hadden wel al een openingsslot op dag twee van Rock Werchter beet, wat fantastisch was, maar op de Lokerse Feesten na bleven de topposities op middelgrote festivals uit. ‘Er is nog geen plaat’, aldus nog die promotoren. So what? Een Vlaamse artiest die met slechts één ep de grote zaal doet vollopen: dat hadden ze ook bij de AB nog nooit meegemaakt. Het ging voor velen gewoon te snel, denk ik.

2 juli 2016

‘Don’t worry. Het zál vol staan’

Bazart opent dag twee van Rock Werchter in Klub-C, en brengt een soort massahysterie teweeg zoals in de recente geschiedenis enkel Oscar and the Wolf het hen voorgedaan heeft.

VANDRIESSCHE: ‘Oké, we hebben al zeker een volle AB aan fans. Dat is 1800 man. En onze pa heeft al zijn maten uitgenodigd, dat zijn er weer een paar meer.’ (lacht) De mannen begonnen echt te rekenen, zo bezorgd waren ze dat die tent op Werchter halfleeg zou zijn. Dat is natuurlijk een beetje naïef, maar vergeet niet: één zomer eerder hadden ze geen enkel belangrijk festivalslot gekregen en gingen ze uit miserie op een of ander cowboyfestival in Zottegem spelen. Ik ben de man die hen dan zegt: ‘Don’t worry, het zál vol staan.’ Je voelde dat aan alles. De organisatoren van Rock Werchter, de mensen van de radio: iedereen met wie ik vooraf sprak, wist dat dit een van dé momenten van Rock Werchter 2016 zou worden. En dat werd het.

Eerste keer Werchter of niet: zodra ze op dat podium stonden, waren ze niet meer onder de indruk van de omstandigheden. Vanaf dan telde nog maar één ding: de toeschouwers met een goed gevoel huiswaarts sturen. Missie geslaagd. Hetzelfde geldt voor Pukkelpop. Die show was meer nog dan Werchter een ijkpunt: Bazart stond later op de dag geprogrammeerd, had er met Chaos nog een hit bij en was een meer gerodeerde band.

We hebben die zomer voor het eerst een confettikanon bovengehaald. Een beetje grandeur kan geen kwaad, Bazart maakt tenslotte popmuziek. Het past ook bij Mathieu, die als frontman de grote gebaren niet schuwt. Wees gerust: die confetti was biologisch afbreekbaar. (lacht)

9 september 2016

‘Wat staan die ándere nummers eigenlijk in de Ultratop te doen?’

Bazart kondigt zijn eerste arenaconcert aan, op 1 april 2017 in de Lotto Arena. Op één dag vliegen alle 7000 tickets de deur uit, waarop er een tweede show wordt geboekt voor 31 maart 2017.

VANDRIESSCHE: We waren er intussen min of meer gewoon aan geraakt om Bazart-shows op één dag uit te verkopen: het eerste van onze twee albumreleaseconcerten, in oktober in de AB, zat ook op één dag vol. Maar de Lotto Arena: dat was gewoon hallucinant. We hadden gedacht dat dat minstens een maand zou duren. Niet dus. Veel sneller dan gepland hebben we dan een tweede Lotto-show aangekondigd. Ook die zit nu zo goed als vol.

Vanaf dan volgden de records zich in ijltempo op. Goud werd op 23 september de grootste Vlaamse Ultratophit ooit. Dat vond ik heel moeilijk te plaatsen, omdat ik het parcours van dat nummer gewoonweg niet geanalyseerd krijg. Hoewel die single een hele carrière heeft gehad, heeft hij nooit lang op nummer één gestaan – meestal moesten we de duimen leggen voor Horizon van Tourist LeMC. Er gaan nog steeds gigantisch veel exemplaren van Goud over de toonbank. We hebben er intussen platinum mee gehaald, goed voor 20.000 verkochte stuks. Geen idee hoe dat komt want ondertussen heeft Bazart met Chaos en Nacht toch al twee nieuwe singles uit. Het grappige is: op een gegeven moment stonden we met alle drie de singles in de top vijf van de Ultratop. Toen dacht ik: wat staan die ándere twee songs daar eigenlijk te doen? (lacht)

30 september 2016

‘Bazart wil vooral duurzaam zijn’

Bazarts debuutalbum Echo ligt in de winkels.

VANDRIESSCHE: De hype rond Bazart was zo groot en de verwachtingen voor dat album waren zo hooggespannen dat iedereen blijkbaar een heel extatische plaat verwacht had. Maar Echo is geen instanthitplaat geworden, eerder een groeiplaat. Er staan dus geen tien Gouds op, dat heeft de band ook niet nagestreefd. Ze hebben de muziek gemaakt die ze wilden maken. Enkel zo kun je een consistente carrière uitbouwen. Want dat vindt Mathieu heel belangrijk: duurzaam zijn. Het is niet de bedoeling dat het verhaal van Bazart binnen drie jaar uit is.

Echo is meteen op nummer één binnengekomen in de Ultratop – wéér een record want blijkbaar is dat nooit eerder gebeurd met een Belgisch debuut. De plaat verkoopt nog steeds goed. Met andere woorden: het publiek blijft trouw aan Bazart. En de Echo-campagne zit er nog niet op. We zullen bekijken wat er in het buitenland mogelijk is. Nederland wordt sowieso topprioriteit in 2017, maar misschien zullen we het ook in Duitsland en Frankrijk proberen. Ik weet niet wat ik daarvan moet verwachten want ik ken niemand die het hen op dat gebied voorgedaan heeft. Maar hé: Bazart is al zijn hele carrière lang een groep zonder precedenten.

BAZART

Concerteert op 31/3 en 1/4/2017 in de Lotto Arena, Antwerpen. Info en tickets: www.lotto-arena.be.

door Michael Ilegems – foto’s Athos Burez

‘Het is altijd een goed teken als je haters hebt. Pas dan weet je dat je iets aan het doen bent dat lééft.’ – Alexander Vandriessche

‘Wees gerust: die confetti tijdens de optredens was biologisch afbreekbaar.’ – Alexander Vandriessche

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content