Ze heeft een neus voor talentvolle, hippe producers en bestormde begin dit jaar vanuit het niets de blogosfeer met een perfect uitgekiend imago. De nieuwe Jessie Ware, de nieuwe Lana Del Rey, of een beetje van beiden? ‘Bel me gerust op,’ zegt Banks, ‘ik ben altijd bereikbaar.’

LINE-UP Jillian Banks (zang, productie).

ACHTERGROND Geboren en getogen in San Fernando Valley, een middle-class suburb van LA, waar ze psychologie studeerde voor ze zich fulltime op een zangcarriere stortte. ‘Zingen en componeren was sinds mijn tienerjaren een manier om op mijn eentje bepaalde gebeurtenissen en emoties te verwerken. Een vorm van therapie, iets heel persoonlijks, heel privé’, vertelt Banks aan Interview. ‘Ik had één goede vriendin die wist dat ik dat deed, en toen zij achter mijn rug om enkele van mijn songs via via aan mijn huidige manager liet horen, ging de bal aan het rollen.’ Muzikale scholing heeft de 25-jarige popdiva in wording met de zwoele stem niet gehad: ‘Mijn eerste songs maakte ik puur op gevoel met een klein keyboard, mijn iPhone en een laptop. Vraag me niet in welke toonaarden ze geschreven zijn, ik zou het niet weten. Ik zie mijn amateurisme als een voordeel, een manier om platgetreden paden te vermijden.’

Banks moet nog wennen aan haar status van publiek persoon, het beheer van haar Twitteraccount, haar drukbezochte Soundcloud en haar Facebookpagina laat ze over aan haar manager. Eén detail: op Facebook prijkt haar persoonlijke gsm-nummer. ‘Ik hou niet van sociale media, ik heb liever dat je me opbelt of een sms stuurt. Doe gerust, ik ben altijd bereikbaar. (lacht).’

LUISTERVOER Banks eerste ep, Fall Over, werd ingeblikt onder auspiciën van producer Jesse Rogg, bekend van Sam Sparro’s Black and Gold. Samen kneden ze het ‘Banksgeluid’: ‘Elektronisch en filmisch, vrouwelijk, moody, breekbaar maar passioneel.’ Op haar tweede, vorige maand verschenen ep, London, liet Banks zich omringen door een schare gereputeerde handlangers: Totally Enormous Extinct Dinosaurs, Jamie Woon, Lil Silva en SOHN tekenden elk voor een track. ‘Werken met die mensen in Londen was een droom, een enorme verrijking, daarom heb ik de ep zo genoemd. Ik ben verliefd geworden op die stad.’

STATUS In Noord-Amerika is Banks thuis op Harvest Records, ooit een vrijhaven voor artiesten als Pink Floyd, Kevin Ayers en Roy Harper, nu een onderaanneming van Universal, waar ook White Lies en Death Grips hun albums releasen. In Engeland wordt ze vertegenwoordigd door het kleine Good Yearslabel. Banks heeft net een Amerikaanse tournee in het voorprogramma van The Weeknd achter de rug, de Canadese r&b-artiest met wie ze dankzij haar sensuele sound wel eens vergeleken wordt.

INVLOEDEN ‘Twee zangeressen met wie ik opgegroeid ben, zijn Tracy Chapman en Lauryn Hill. Heldinnen, omdat ze je het gevoel geven dat ze zich rechtstreeks tot je richten, ze leggen hun ziel bloot’, aldus Banks nog in Interview. Aan Dazed doet ze haar bewondering voor Fiona Apple uit de doeken: ‘Ze is niet bang van haar pijn. Toen ik zelf songs begon te schrijven, ging ik door een donkere periode. Ik voelde me hulpeloos, wist niet hoe ik me moest uitdrukken. Toen ik Fiona Apple bezig hoorde, voelde ik me bevrijd. Ze omarmt haar woede, al haar onzekerheden en zwaktes. Rauwe, oprechte emotie, er bestaat toch niks sexyers?’

OM DE VEERTIEN DAGEN WERPEN WIJ EEN BLIK OP DE RAND VAN DE DOORBRAAK AND BEYOND.

JONAS BOEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content