De jaren tachtig waren een moeilijke periode voor Disneys animatiestudio's, met artistieke en commerciële missers, zoals het fascinerende fiasco The Black Cauldron (1985) en het matige The Great Mouse Detective (1986). Tot er enkele verschuivingen aan de top gebeurden. Jeffrey Katzenberg nam de controle van de animatie-afdeling over en zette zijn creatief team naar verluidt zodanig onder druk dat ze praktisch zaten te huilen achter hun bureau, maar ook een rist instantklassiekers afleverden: The Little Mermaid (1989), Beauty and the Beast (1991), Aladdin (1992) en, de grootste commerciële klepper van allemaal, The Lion...

De jaren tachtig waren een moeilijke periode voor Disneys animatiestudio's, met artistieke en commerciële missers, zoals het fascinerende fiasco The Black Cauldron (1985) en het matige The Great Mouse Detective (1986). Tot er enkele verschuivingen aan de top gebeurden. Jeffrey Katzenberg nam de controle van de animatie-afdeling over en zette zijn creatief team naar verluidt zodanig onder druk dat ze praktisch zaten te huilen achter hun bureau, maar ook een rist instantklassiekers afleverden: The Little Mermaid (1989), Beauty and the Beast (1991), Aladdin (1992) en, de grootste commerciële klepper van allemaal, The Lion King in 1994. Vreemd genoeg werd de film destijds beschouwd als het B-project. Pocahontas, dat gelijktijdig geproduceerd werd (maar een jaar later uitkwam), was het prestigieuze project, terwijl The Lion King het leuke tussendoortje was. Maar het publiek besliste er anders over. Pocahontas werd een kritische en financiële teleurstelling, terwijl The Lion King nog steeds een van de meest geliefde Disneyklassiekers is. Jammer genoeg bleek de film ook een keerpunt in de renaissance van het Huis van de Muis: na Pocahontas kwamen The Hunchback of Notre Dame (1996), Hercules (1997) en Mulan (1998), stuk voor stuk aardige animatiefilms, die echter nooit de magie van die vijf gouden jaren weer tot leven konden wekken. Deze blu-rayuitgave, voorzien van enkele documentaires die de film op een bewonderenswaardig volwassen manier in zijn context plaatsen, bewijst dat The Lion King de tand des tijds knap heeft doorstaan. (En dus ook geen behoefte had aan de 3D-versie, die mee in het pakket zit.) Ja, het verhaal is gepikt van het Japanse Kimba de witte leeuw, maar het wordt wel op een erg strakke manier verteld. En de emotionele impact ervan is onmiskenbaar: de dood van Mufasa was goed voor een volledige generatie getraumatiseerde kinderen. Visueel durft Disney best wat risico's te nemen: in Be Prepared, het liedje van slechterik Scar, zit zelfs een gedurfde referentie naar Triumph des Willens. Zelfs de komische sidekicks slagen erin om niet te irriteren - dit was immers de tijd voordat Timon en Pumbaa tot vervelens toe werden opgevoerd in flauwe tv-sketches. Jammer wel dat de liedjes van Elton John zich tekstueel niet kunnen meten met het fenomenale werk van Howard Ashman voor The Little Mermaid en Beauty and the Beast. (Ashman overleed in 1990 aan de gevolgen van aids.) Iedereen kan The Circle of Life dan wel meezingen, maar de teksten van Mermaid en Beauty zijn een stuk scherper en grappiger. Ook wordt het liefdesverhaaltje tussen Simba en de leeuwin Nala te weinig uitgewerkt. Can you feel the love tonight? Euh... een beetje, ja. Dus nee, een perfecte film is The Lion King niet, hoezeer de jeugdnostalgie je ook iets anders wijs probeert te maken. Maar het is en blijft wel sterke cinema, die zijn status van kinderfilm moeiteloos overstijgt. * nog altijd uitstekend FOCUS TRAKTEERT WWW.KNACKFOCUS.BE Win een pakket met de vier Disney-blu-rays op deze pagina's. Kijk snel op bladzijde 5. THE LION KING **** Roger Allers, Rob MinkoffVS, 1994 blu-ray / Disney DENNIS VAN DESSEL