Golden Theater, 252 West 45th Street, New York (VS). Tickets: www.Telecharge.com en info via www.avenueq.com.
...

Golden Theater, 252 West 45th Street, New York (VS). Tickets: www.Telecharge.com en info via www.avenueq.com. Lang voordat Samson de Vlaamse buis begon te teisteren, verschenen in de VS de eerste pratende poppen van Jim Henson op tv. Eerst in reclamefilmpjes, later in inmiddels wereldberoemde series als Sesame Street en The Muppet Show. Wie met de eerste Nederlandstalige Sesamstraat nog het abc leerde, kan nu in Broadway terecht voor de musical Avenue Q, ook wel Sesamstraat voor volwassenen (door kwatongen ' Muppets on drugs') genoemd. Avenue Q opende off-broadway in maart en mag het sinds augustus overdoen bij de grote jongens. Makers Robert Lopez en Jeff Marx bewerkten het boek van Jeff Whitty over de net afgestudeerde Princeton, die aankomt in Avenue Q, ergens in New York. Hij maakt er kennis met andere bewoners (mensen en poppen) die net als hij op zoek zijn naar werk en seks. De makers wilden eigenlijk een Sesamstraat-satire maken, maar hét thema van Q is toch het idee dat succes en geluk heel vluchtig zijn. De humor is soms politically incorrect met liedjes als Everyone's a Little Bit Racist, You Can Be As Loud As the Hell You Want (When You're Makin' Love) en The Internet Is for Porn, maar de toon blijft opgewekt. De grappen staan in dienst van een plot die herinnert aan de vroegere muzikale komedies, met personages die echte dromen en conflicten hebben. Eén recensent schreef zelfs dat de poppen expressiever zijn dan de meeste acteurs van de grote Broadwayshows, al zijn enkele wel opvallend schatplichtig aan Jim Henson (vier poppenspelers werkten trouwens mee aan Sesame Street). Zo wordt het Koekiemonster in Avenue Q bijvoorbeeld Trekkie Monster, verslaafd aan porno op het net, terwijl Miss Piggy verbleekt bij de figuur van Lucy the Slut. Tot slot nog dit: een wakkere criticus vergeleek Avenue Q met Meet the Feebles, een film uit 1989 van Peter Jackson, maker van Lord of the Rings. Alleen, de prent zou nog veel verder gaan in zijn parodie. Het werd een hit in Japan en leverde Jackson de nodige centen op om zijn filmcarrière voort te zetten met Braindead. Heeft Hollywood dan toch gelijk? DOOR wim smets