1994 / 2008
...

1994 / 2008 Film: *** Extra's: ** A-Film Wong Kar-wai baseerde zich voor Ashes of Time Redux op Louis Cha's epische trilogie The Eagle Shooting Heroes - een soort van Chinese The Lord of the Rings. Hij maakte zijn wuxia, oftewel zwaardvechtersfilm, tussen Chungking Express (1994) en Fallen Angels (1995). De dromerige sfeer van Ashes of Time Redux leunt echter dichter aan bij In the Mood for Love (2000) en 2046 (2004) dan bij voornoemde experimentelere films. Intussen werd de film ingekort, kreeg hij een hoofdstuk- indeling en voerde Wong de saturatie van het kleurenpalet op. Het verhaal over de zwaardvechter Ouyang Feng (rol van wijlen Leslie Cheung), die teruggetrokken leeft in de woestijn en mijmert over de liefde voor de echtgenote van zijn broer, grijpt Wong aan om vaste thema's zoals eenzaamheid, verlies en verleden te behandelen. Van enige dramatische structuur is dan ook geen sprake. De hoofdstukindeling volgens de Chinese almanak dient enkel om het verglijden van de seizoenen aan te duiden. 'Het geheugen is de wortel van de problemen van de mens' wordt geopperd. De 'as' uit de filmtitel slaat wel degelijk op de heimwee naar het verleden en de herinneringen aan vervlogen tijden, liefdes en gevechten. De uitgesproken melancholische sfeer van Ashes of Time Redux smeert Wong uit in een zuiver schilderachtige en steeds geïnspireerde beeldregie. De fotografie van Christo-pher Doyle houdt voortdurend het midden tussen de impressionistische toetsen van Claude Monet en het picturale geweld van William Turner. De gevechtschoreografieën werden geregisseerd en gemonteerd als ware het de drippings van de Amerikaanse abstract expressionist Jackson Pollock. Ashes of Time Redux is bijgevolg geen ordinaire wuxia. Denk veeleer aan een hypnotiserende meditatie over onuitgesproken emoties, nooit geconsumeerde verlangens, onbereikbare liefdes en de emotionele druk van de herinnering. Piet Goethals