Na bijrollen in Oscarwinnaar Moonlight en het voor een Oscar genomineerde Hidden Figures waagt de multigetalenteerde muziekster Janelle Monáe zich aan een eerste hoofdrol. Het is meteen een dubbele. Ze speelt zowel Victoria, een welgestelde spreekster en schrijfster van het boek...

Na bijrollen in Oscarwinnaar Moonlight en het voor een Oscar genomineerde Hidden Figures waagt de multigetalenteerde muziekster Janelle Monáe zich aan een eerste hoofdrol. Het is meteen een dubbele. Ze speelt zowel Victoria, een welgestelde spreekster en schrijfster van het boek met de veelzeggende titel Bevrijd je van onderdanigheid, als Eden, een slavin die tracht te ontsnappen uit een katoenplantage die veel wegheeft van een concentratiekamp en in handen is van soldaten van de Confederatie. Een verrassende plotwending uit de schuif met afdankertjes van M. Night Shyamalan linkt ze aan elkaar. Monáe valt niet door de mand, de film helaas wel. Op papier zag het er een interessante mix van horror en antiracistische maatschappijkritiek uit. In de praktijk slaagt het regisseursduo er niet in om het ook maar een beetje eng of spannend te maken en vervallen ze in een afgelikte reclamestijl met slow-motion om de dramatiek aan te zwengelen. Inhoudelijk is de film niet minder ongelukkig en overbodig. Tenzij u nog niet wist dat slavernij gruwelijk is of onder de indruk bent van de stelling dat karikaturale blanke racisten bang zijn van succesrijke zwarte vrouwen. 'Van de producers van Get Out', pocht de poster, maar Antebellum is even bot als de black horror van Jordan Peele spits en vernieuwend.