(PC)
...

(PC) In 1503 wijzen alle richtingen van het kompas naar een onbekende wereld. Een wereld waar jij een plek moet vinden om zonder al te zware sociale strubbelingen een politiek evenwichtige en economisch welvarende samenleving op te zetten. Anno 1503: The New World is een van de weinige real-time strategy-games waarbij het begrip real-time strategy geen eufemisme is voor oorlog. Het succes van je exploraties hangt niet af van je strijdlust, maar wel van je talent als manager. Om je onderdanen tevreden te houden, moet je zorgen voor voedsel en comfort. Je hebt er trouwens alle belang bij om die opdracht zo goed mogelijk te vervullen, want je zult nooit overleven als dictator. Als er een tekort is aan bepaalde producten of grondstoffen, moet je handel drijven met naburige dorpen en volken. Aan het begin van de game beschik je over een schip met een beperkte hoeveelheid provisies en bouwmaterialen, aan het einde moet je een samenleving hebben opgebouwd die als voorbeeld dient voor de rest van de wereld. In deze tijden van oorlog en oorlogsgames haast een politiek statement. De vraag is alleen: waarom duikt productiehuis Sunflower Interactive met zijn nieuwe game een eeuw terug in de geschiedenis in plaats van vooruit te springen? Misschien om te verhullen dat het sinds Anno 1602 (goed voor een verkoop van 2,5 miljoen stuks) weinig heeft uitgericht. Het lijkt wel alsof de ontwikkelaars willen zeggen: in de zestiende eeuw was de technologie nog niet zo ver ontwikkeld als in de zeventiende eeuw, dus hebben we een sobere wereld gecreëerd. Onzin, natuurlijk. Onze theorie: ze zijn een beetje lui geweest. De graphics hebben een opknapbeurt gekregen, maar de gameplay bevat enkele ernstige hiaten. Grootste bron van frustratie is het gebrek aan informatie over hoe je een samenleving precies opbouwt. Normaal gezien word je ingelicht over welke gebouwen je waar moet plaatsen, over de sociale en economische factoren waar je rekening mee moet houden en andere complexe kwesties. In Anno 1503 weet je pas dat je gemeenschap in elkaar stuikt als het al te laat is. Je enige steun is je ervaring. Vooraleer dit avontuur aan te vatten, speel je dus het best enkele andere games, om de gangbare regels uit het genre aan te leren. Om dan misschien vast te stellen dat die andere games beter zijn dan Anno 1503. Een ironie waar men zich bij Sunflower toch eens over moet bezinnen. DOOR BART VANDORMAEL