Ron Howard met Tom Hanks, Ewan McGregor, Armin Mueller-Stahl, Ayelet Zurer, Stellan Skarsgard

U dacht dat The Da Vinci Code al een lachbreuk van een pseudoreligieuze complotthriller was? Dan moet u beslist ook eens deze sequel naar Dan Browns Angels & Demons - in het Nederlands: Het Bernini Mysterie - bekijken. Die begint wanneer Harvardprofessor Robert Langdon (Tom Hanks) door het Vaticaan naar Rome wordt gehaald omdat het instituut een mysterieus symbool in handen krijgt en tegelijkertijd vier kardinalen ontvoerd blijken. 'Het werk van de Illuminati', weet expert Langdon meteen, een geheim clubje rationalisten dat al vier eeuwen bonje heeft met de Kerk, in het verleden wel eens op de brandstapel belandde en nu opnieuw actief blijkt.

En hoe! Blijkbaar hebben de Illuminati een hoogtechnologische tijdbom op basis van antimaterie - dat krijg je met die rationalisten - in het Vaticaan verstopt in een poging het hele instituut dichter tot God te knallen. Alleen zijn ze wel zo sportief om in allerlei religieuze gebouwen en kunstwerken cryptische clues na te laten waardoor ze net op tijd kunnen worden gestopt. Handig, zeker als je weet dat er tussen de terreurdreiging door ook net een nieuwe paus moet worden verkozen én dat Langdon blijkbaar als enige tijdens de lessen kunstgeschiedenis niet heeft zitten te suffen.

Dat leidt uiteindelijk tot een compleet van de heilige stoel gerukte ontknoping waarin de pauselijke kamerheer (Ewan McGregor, die voor zijn belachelijke bijdrage hopelijk een hemelse cheque kreeg) zich tot katholieke superheld ontpopt, Robert Langdon als een intellectuele Indiana Jones door de Vaticaanse archieven en langs de toeristische hotspots van Rome mag hollen, en het Vaticaan alsnog een koosjere instelling vol vrome, godsvruchtige zieltjes blijkt.

Een dosis suspense of indrukwekkende plaatjes hoef je daarbij niet te verwachten. Als vanouds kwakt Ron Howard ( Apollo 13, A Beautiful Mind, The Da Vinci Code) alles in beeld zonder gevoel voor mise-en-scène of cameravoering. Zo gaat zelfs van de imposante kerken, sinistere crypten en protserige pauselijke vertrekken geen spatje grandeur uit, terwijl componist Hans Zimmer weer eens alles dichtplamuurt met een score vol Teutoonse prefabbombast.

Drie vragen wellen op. Eén: als God liefde is, waarom laat hij Dan Brown dan 300 miljoen euro scheppen met zijn ronduit zwakzinnige schrijfsels. Twee: waarom meent het Vaticaan deze gratis promocampagne vol pro-religieuze statements in vredesnaam te moeten boycotten?. En drie: waarom richten de Illuminati hun pijlen niet eens op Hollywood, waar duidelijk meer cynische geldhoeren resideren dan in Sodom en Gomorra samen. Een ding staat vast: Gods wegen zijn, samen met die van Dan Brown, waarlijk ondoorgrondelijk.

Dave Mestdach