ANDERE TIJDEN: CITROëN DS

20.55 – NED3

De snoek. Het strijkijzer. De dansende wagen. De godin. De mooiste auto ter wereld. Weinig wagens hebben zoveel bijnamen gekregen als de Citroën DS, het model waarmee de Franse autofabrikant in 1955 het hart stal van liefhebbers over de hele wereld. Het Nederlandse historische magazine Andere tijden keert vandaag terug naar de lancering van de DS op 6 oktober van dat jaar op het autosalon van Parijs. De voorstelling deed immers heel wat stof opwaaien. In het Palais is een bom ontploft, zo titelden de Franse kranten ’s anderendaags en een van de aanwezige critici omschreef de nieuwe auto als ‘een ruimtetuig dat neergedaald is uit de hemel’. De Citroën DS – spreek uit: déesse, Frans voor godin – was immers een juweeltje van durf en vernuft. De levendige kleuren en het doorgedreven aerodynamische koetswerk deden de designliefhebbers kwijlen, terwijl meer technisch onderlegde geesten versteld stonden van de vernieuwende hydraulische ophanging – waarbij een hogedrukpomp aangedreven door de motor boven elk wiel een veerbol met een speciale vloeistof op druk bracht. Daardoor reed de auto uiterst zacht, wat bewezen werd door een exemplaar boven op enkele ballen te laten balanceren. Bovendien bevatte de auto nog een reeks andere vernieuwingen, zoals schijfremmen, stuurbekrachtiging en automatische koppeling, uitvindingen die via de Citroën DS toegang vonden tot een groot publiek. Op de eerste dag van het Parijse autosalon had Citroën al 12.000 bestellingen binnengekregen, en tegen het einde van de week stond de teller op 80.000. En dat terwijl de DS ruim een derde duurder was dan zijn vergelijkbare rivalen. Al vlug groeide het model uit tot een symbool van de Franse creativiteit: de Citroën DS werd de favoriete auto van president De Gaulle, en ook filmsterren als Alain Delon en Jean-Paul Belmondo reden erin rond. Twintig jaar na de lancering was het sprookje uit. In 1975 zette Citroën de productie van de DS stop, nadat bijna anderhalf miljoen exemplaren van de band waren gerold.

De nieuwe maffia Documentaire over MS13, een nieuwe en uiterst gewelddadige straatbende die zich vanuit El Salvador over de Verenigde Staten verspreidt – ze telt nu al 100.000 leden. Alleen wie zich eerst genadeloos laat afranselen, mag lid worden. Wie de ongeschreven codes overtreedt of klikt, wordt vermoord. Toch kon National Geographic binnendringen (20.00 – Canvas) l De 8-ling Reportage over Dale, die voor de tweede keer zwanger is van een vierling (21.10 – VTM) l Guilty By Suspicion HH Irwin Winkler, VS 1991. De heksenjacht op communisten onder McCarthy blijft een van de zwartste bladzijden uit de Hollywoodgeschiedenis. Deze nauwgezette reconstructie is vaak dramatisch hol en veel te braaf in zijn veroordeling. Onder de slachtoffers: De Niro en Martin Scorsese, in een rol geïnspireerd op Joseph Losey (15.15 – VTM) l Pas sur la bouche HHH Alain Resnais, FR-CH 2003. Vrij trouwe, zowel wat de stijl als de taal betreft, door Audrey Tautou, Sabine Azéma, Pierre Arditi en Lambert Wilson live gezongen adaptatie van de gelijknamige populaire Parijse operette uit 1925 van librettist André Barde en componist Maurice Yvain. In deze boulevardkomedie, gesitueerd in het art-decoappartement van De Valandrays, draait alles rond een liefdesvaudeville. Deze elegante ‘film sonore parlant et chantant’ is zonder twijfel het meest lichtvoetige werk uit de rijke filmografie van de inmiddels 83-jarige Resnais, de regisseur van baanbrekende films als Hiroshima, mon Amour, L’Année dernière à Marienbad en L’Amour à mort (23.10 – Antenne 2).

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content