'Het verrast me niet dat de Belgische cameramannen in trek zijn. Wij zijn van de school van de plantrekkers en kunnen ook met beperkte middelen mooie beelden maken. Amerikaanse en Franse DOP's zijn vaak technisch virtuoos maar weinig ingenieus.
...

'Het verrast me niet dat de Belgische cameramannen in trek zijn. Wij zijn van de school van de plantrekkers en kunnen ook met beperkte middelen mooie beelden maken. Amerikaanse en Franse DOP's zijn vaak technisch virtuoos maar weinig ingenieus. 'Pourquoi pas?' antwoordt Debie wanneer we Unsane, de met een iPhone gedraaide jongste Soderbergh, ter sprake brengen. 'Het is me zelf ooit voorgesteld. Ik zag het me nog wel doen. Elke film heeft zijn verhaal en je moet uitvissen welke van de vele technieken om beelden vast te leggen daar best bij past. Wat bij soms wringt, is dat daar niet over nagedacht wordt. Men kiest voor digitaal omdat dat gemakkelijker is. Je kunt non-stop opnemen, ziet onmiddellijk het resultaat en kunt heel snel - de ziekte van onze tijd - werken. Ik noem dat fastfood. 'Ik blijf een grote minnaar van pellicule. Ik heb vorig jaar The Sisters Brothers, met Joaquin Phoenix en Jake Gyllenhaal, en The Beach Bum, met Matthew McConaughey, gedraaid. In beide gevallen koos ik de belichting en stond ik achter de camera, maar The Sisters Brothers is digitaal gedraaid en The Beach Bum op 35 millimeter. Pellicule overklast digitaal. Voor conventionele, neutrale beelden valt het nog mee. Maar wil je felle, genuanceerde kleuren, contrasten of de schoonheid van écht zwart en écht wit, dan moet je op film draaien. Mijn hele carrière bewijst dat. 'Ik ben geen nostalgicus, ik volg technologische vernieuwingen op de voet maar digitaal kan ik vandaag nog altijd géén Spring Breakers of Enter the Void maken. De kleuren, het licht, de sfeer: de beelden uit die films zijn écht, geen achteraf gecreëerde effecten. 'Je moet daar wel wat voor overhebben. Ik hou van regisseurs die het avontuur niet schuwen. Voor Harmony Korine stapte ik in een klein vissersbootje met Matthew McConaughey. Plaats voor een derde persoon was er niet. Ik moest de 35 millimetercamera op mijn schoot laten rusten en filmen terwijl Matthew de boot bestuurde. Hadden we kopje onder kunnen gaan? Zeker. Leverde het heel simpele, pure, prachtige beelden op? Absoluut. 'Ik krijg véél aanbiedingen voor Netflix-films of grote Amerikaanse series. Tot nog toe heb ik die allemaal geweigerd want ik hou van cinema. Misschien vervangen de nieuwe platformen ooit de filmzalen, en dan zal ik wel tv-films of series draaien, maar zolang ik voor het grote scherm kan blijven werken, zal ik mijn passie volgen.'