Wat was het uitgangspunt van Deleting Borders?

SEBASTIAAN VAN DEN BRANDEN (GITAAR): Hoe kun je, in dit internettijdperk, de grens tussen artiest en luisteraar doen vervagen? Om dat uit te vissen zijn we op zoek gegaan naar een vorm van interactie met ons publiek. Samen met We Work We Play, een bedrijfje van twee jonge Gentse informaticagenieën die ook grafisch onderlegd zijn, ontwikkelden we een applicatie waarmee je online, zowel visueel als auditief, een unieke versie van een Amatorskinummer kunt maken. De bedoeling is dat je die eigen creatie dan, via sociale netwerken als Facebook en Twitter, met de rest van de wereld deelt. Maar Deleting Borders slaat ook op de vervaging van landsgrenzen. Via het internet kun je de hele aardbol bestrijken. Tot dusver hebben al 65.000 mensen onze app gebruikt. En het grootste aantal b...

SEBASTIAAN VAN DEN BRANDEN (GITAAR): Hoe kun je, in dit internettijdperk, de grens tussen artiest en luisteraar doen vervagen? Om dat uit te vissen zijn we op zoek gegaan naar een vorm van interactie met ons publiek. Samen met We Work We Play, een bedrijfje van twee jonge Gentse informaticagenieën die ook grafisch onderlegd zijn, ontwikkelden we een applicatie waarmee je online, zowel visueel als auditief, een unieke versie van een Amatorskinummer kunt maken. De bedoeling is dat je die eigen creatie dan, via sociale netwerken als Facebook en Twitter, met de rest van de wereld deelt. Maar Deleting Borders slaat ook op de vervaging van landsgrenzen. Via het internet kun je de hele aardbol bestrijken. Tot dusver hebben al 65.000 mensen onze app gebruikt. En het grootste aantal bezoekers op onze site blijkt zowaar uit de VS te komen. INNE EYSERMANS (ZANG, TOETSEN): Op onze website vind je de afbeelding van een kristal. Door een van je eigen foto's te uploaden kun je de kleuren daarvan beïnvloeden. Wanneer je erop klikt en zo bepaalde punten met elkaar verbindt, hoor je niet alleen bepaalde samples, maar verandert ook de figuur van vorm. Die acties zijn bepalend voor hoe How Are You? in jouw handen zal gaan klinken. Eigenlijk is het een vorm van remixen. VAN DEN BRANDEN: Collega-muzikanten zullen meteen doorhebben dat onder het kristal een sequencer verstopt zit, zodat ze zeer precieze combinaties kunnen maken. Leken zullen vooral op specifieke klanken afgaan. EYSERMANS: Niet per se. Met die app kun je in principe ook noise maken. De uitkomst moet wel begrijpelijk zijn voor ons publiek. Vergelijk het met een muziekdoosje: we vertrekken altijd van dezelfde basistrack. VAN DEN BRANDEN: Doordat wij zelf de bouwstenen aanleveren, kom je meestal toch in de buurt van Amatorski uit. Uiteindelijk bepalen wíj wel welke bijdragen gebruikt worden. VAN DEN BRANDEN: Precies. Het is leuk over die ontwikkelingen alvast eens na te denken, te onderzoeken hoe ver je met zo'n experiment kunt gaan. Het valt inderdaad niet uit te sluiten dat er over vijf à tien jaar een platform bestaat dat je toelaat op die manier gezamenlijke nummers te schrijven. Op dat moment verliest het onderscheid tussen artiest en publiek iedere relevantie. Veel van onze fans kunnen zelf geen instrument bespelen. Via onze website geven wij hen dus een tool om creatief te zijn en toch iets eigens te maken, ook al sluit het niet noodzakelijk aan bij onze eigen esthetiek. EYSERMANS: Neen. Maar als popgroep hebben we meerdere identiteiten en die willen we allemaal tot uiting brengen. VAN DEN BRANDEN: We zijn halverwege de twintig. We zijn dus letterlijk kinderen van het internet, de enige plek waar alle artistieke disciplines samenvloeien. Tegelijk heeft dat medium voor versnippering gezorgd: ook ik koop losse tracks op iTunes. Alleen, als artiest wil je nog altijd iets maken dat een geheel vormt en een eigen verhaal vertelt, iets waarmee je het publiek kunt verrassen. De uitdaging bestaat erin de nieuwsgierigheid van de luisteraar dermate te prikkelen dat hij toch voor het totaalpakket kiest. We doen wat ons gevoel ons ingeeft, maar het blijft trial-and-error. We staan nog altijd voor honderd procent achter The Same Stars We Shared en tbc, al zouden we vandaag wellicht andere keuzes maken. Die cd's waren eenvoudigweg noodzakelijke stappen in een bepaalde richting. Deleting Borders is geen eindpunt, veeleer een stap in het onbekende. Net zoals de eerste man op de maan weten we niet wat we onderweg zullen tegenkomen. EYSERMANS:Deleting Borders vertrekt van onze eigen muziek, maar op het podium gebruiken we de visuele bijdragen en auditieve manipulaties die ons aangereikt werden. De visuals bepalen de dynamiek van ons spel. VAN DEN BRANDEN: De toeschouwer ervaart een song anders wanneer die gepaard gaat met verschillende visuele prikkels. Klank en beeld zijn nu eenmaal dingen die elkaar versterken. DIRK STEENHAUT