Het postuur, het gewaad, het haar zelfs: het is niet moeilijk om in Amaro Freitas de Braziliaanse pendant van Kamasi Washington te zien. De Zuid-Amerikaan belijdt zijn spiritue...

Het postuur, het gewaad, het haar zelfs: het is niet moeilijk om in Amaro Freitas de Braziliaanse pendant van Kamasi Washington te zien. De Zuid-Amerikaan belijdt zijn spirituele jazz weliswaar vanachter de piano, in een driemansformatie met bas en drums. Spiritueel, ja, want als humanist heeft Freitas zich verdiept in de slavernijgeschiedenis van zijn land. Een emotieve interpretatie daarvan acht hij belangrijker dan het zomaar over een latinboeg te gooien. Freitas' speelstijl is rijkelijk: klaterend in Vila Bela, stuwend en licht bruisend in Cazumbá, soms zo subtiel en cirkelend alsof hij tweehandig aan het dagdromen is geslagen. Zijn frenetieke getokkel uiterst rechts op het klavier snuffelt vaak aan minimalisme, en gaat dan al eens in pure percussie op. Een dynamische, veel genoegen scheppende luisterbeleving.