Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

WE NEED TO GO BACK! – In Alcatraz probeert J.J. Abrams het eilandgevoel van Lost opnieuw op te roepen, zonder succes.

(Warner Home Video) Ook uit op blu-ray

Met Alias en Lost stond J.J. Abrams aan de wieg van het moderne high-concept drama, de tv-serie met een spectaculair uitgangspunt die de kijker van bij de start probeert mee te nemen naar een heel andere, complexe wereld. Sindsdien heeft hij echter zeer veel moeite om met een nieuwe hit op de proppen te komen, een waardige opvolger voor de eilandserie. Dat ligt niet alleen aan hem. Na het afscheid van Lost zijn er heel veel potentiële opvolgers gekomen en weer snel gegaan, omdat het publiek ze niet lustte. Ondertussen hebben de grote Amerikaanse zenders hun geld vooral weer ingezet op veilige misdaadreeksen, waarin elke week een mooi afgelijnd verhaal wordt verteld, en laten ze het moeilijkere werk over aan de kleinere concurrenten.

Aan de andere kant waren de meeste would-be Losts van de afgelopen jaren ook gewoon niet goed genoeg om te verwachten dat ze even groot zouden worden. Bij Lost was het grote mysterie omtrent het eiland enkel de achtergrond voor de persoonlijke verhalen van de overlevenden van de crash, en hoe hun levens met elkaar verweven waren. Bij de meeste opvolgers – Flashforward, Terra Nova, The Event… – was het net omgekeerd: de mensen waren daar weinig meer dan oninteressante, vlakke poppetjes die dienden om het raadselachtige verhaal vooruit te stuwen, en eenmaal de verrassing van het high concept uitgewerkt was, bleef er weinig meer over. De meeste reeksen die J.J. Abrams sinds het einde van Lost mee heeft bedacht – Fringe is de grote uitzondering – zijn in hetzelfde bedje ziek: het idee is beter dan de uitwerking. En dat had zo zijn gevolgen. Undercovers, een actiereeks over een man en een vrouw die werken voor de CIA, flopte en raakte nooit tot bij ons, en deze Alcatraz werd ook al na dertien afleveringen afgevoerd.

Alcatraz speelt zich af in de gelijknamige, beruchte gevangenis op het eiland voor de kust van San Francisco, die in 1963 door de overheid werd gesloten vanwege de onveilige leefomstandigheden in het gebouw. Of dat werd toch gezegd: in werkelijkheid zijn in het voorjaar van 1963 alle gevangenen en bewakers op een mysterieuze manier in rook opgegaan, en het hele verhaal over de sluiting werd verzonnen om die gebeurtenis te verbergen. Bijna vijftig jaar later duiken de mensen die toen verdwenen weer op, bovendien zonder dat ze een spatje verouderd zijn. Emerson Hauser (Sam Neill), in 1963 politieagent in San Francisco en nu FBI-agent, moet de teruggekeerden opsporen, met de hulp van onder meer Diego Soto (Jorge Garcia, alias Hurley uit Lost), een expert in de geschiedenis van Alcatraz.

Wat volgt, doet denken aan The 4400 – een erg ondergewaardeerde sf-reeks waarin mensen die ontvoerd waren door buitenaardse wezens plotseling weer opdoken – maar dan gemengd met een misdaadreeks. De gevangenen die terugkeren, blijken immers hun oude gewoontes niet te zijn verleerd, en gaan op zoek naar nieuwe slachtoffers of wraak op diegene die hen toen verlinkt heeft. Door die mix wordt het achterliggende mysterie over wat er in 1963 gebeurd is weliswaar niet nodeloos opgeklopt, maar aan de andere kant komen de personages ook nauwelijks uit de verf. Een slag in het water. Extra’s: bloopers, gewiste scènes, docu over Alcatraz.

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content